De komende maanden waren Féline Minne en Catharina Dhaen bij Witte Rook te gast en werken zij samen naar een duo-expositie.
Liquid Identity is een begrip uit de sociologie en past bij beide kunstenaars’ humane instelling, maar ook bij wat ze doen met vloeibare kleuren op doek of papier.
Beide schilders trekken het idee van vloeibaarheid binnenstebuiten, schudden het ondersteboven en slaan het omgekeerd. Zo ontstond de titel van deze duo-show: Identity Liquid. Hier ligt de nadruk meer op verf (het visuele) en het nonsensikale (het inhoudelijke). Een andere mogelijke titel voor deze show had Nameless Planets kunnen zijn. Beide kunstenaars creëren visuele dagdromen. Deze dagdromen ontkiemen in de waarneming van de omgeving. Dit is een vorm van magisch realisme. Het nodigt de toeschouwer uit om een andere dimensie te betreden. Deze andere dimensie bestaat enkel in de kunst of de verbeelding.
Beide kunstenaars leggen de nadruk op het belang van de verbeelding en het fictieve gehalte van kunst. Ursula K. Le Guin, een van de grootste science-fiction schrijvers ooit, zei dat de mens verbeelding nodig heeft om kritisch te denken over de realiteit. Via de verbeelding kan men de mogelijkheden van een betere wereld bedenken. Verbeelding (of noem het fantasie) heeft zijn functie. Je fantasie de vrije loop laten gaan, is een rebelse daad. Dit brengt ons terug bij vloeibaarheid. Alles—identiteiten en manieren van leven, vloeibaar laten zijn, is hoe deze kunstenaars hun humane, en liberale opvattingen belichamen.
Beide kunstenaars zijn verschillend, maar hebben veel raakvlakken. Dit merk je in hun voorkeur voor een helder en intens kleurenpalet en asymmetrische composities die eerder naar het claustrofobische neigen.