Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Advies aan de jonge kunstenaar #4

Beste collega kunstenaar,

Mijn naam is Maarten Spons. Van 2005 t/m 2009 heb ik gestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht, opleiding bachelor autonome beeldende kunst. Naderhand heb ik nog een Master Fine Arts studie gevolgd aan AKV/ST. Joost in Den Bosch in de periode 2013 t/m 2015.

schermafbeelding-2017-07-03-om-08-22-25

Uit ervaring kan ik vertellen dat wanneer je een tentoonstelling, project, residentie of een (volgende) opleiding achter de rug hebt, je steeds weer op jezelf bent aangewezen. Soms heb je geluk dat jouw eindexpositie andere tentoonstellingen kunnen opleveren, maar dat houdt meestal na een tijdje op. Kunstenaars die pas zijn afgestudeerd adviseer ik om eerst eens een jaar een studio te huren om te kijken hoe het voelt om een ritme/balans te vinden tussen geld verdienen, kunst maken/tonen, ontspanning hebben en je moeten voorzien in je eigen basisbehoeftes. In dat jaar of de jaren die volgen kom je veel over jezelf te weten. Uit ervaring kan ik vertellen dat het meestal een struggle blijft, om een goede balans te vinden tussen leven, vrije tijd/ontspanning, geld verdienen, weekinvulling, fondsen aanschrijven, kunst maken, projecten organiseren, samenwerken, voorstellen schrijven, tentoonstellen, werk verkopen, aansluiting vinden bij de kunstwereld, netwerken, mij aanmelden bij residenties, etc. De rust bewaren is misschien de grootste tip, je kan niet meer doen dan proberen iets te ondernemen en per moment te kijken wat goed voor je voelt om te doen. Zo had ik pas na 4 jaar het gevoel om na mijn bachelorstudie een masterstudie te gaan volgen, hierbij heb gekeken van welke kunstenaars ik graag les zou willen krijgen. Ook helpt het als je met een groepje kunstenaars samen iets kan organiseren. Netwerk technisch is het handig om een toelating te doen bij een Post-academie of om veel je hoofd te laten zien bij openingen, maar dat moet ook maar juist bij jou passen. Als je deelneemt aan wedstrijden en voorstellen schrijft voor Open Calls, zul je waarschijnlijk vaak worden afgewezen. Wed dus nooit slechts op een paard maar verdeel je kansen!

schermafbeelding-2017-07-03-om-08-23-17

Als kunstenaar heb ik mijn werkwijze gedurende de jaren aangepast, de Master Fine Arts in Den Bosch heeft mij dit inzicht gegeven. Nu denk ik vooral in tentoonstellingen en projecten op een specifieke plek. Ik vind het veel fijner om met iemand anders ergens aan te werken, een sparringspartner te hebben gedurende een bepaalde periode. Ik schrijf nu vooral voorstellen voor open calls bij artist-in-residences. Mijn voorwaarde die ik voor mijzelf geschetst heb is dat mijn beeldend werk zo snel mogelijk in al zijn frisheid getoond moet worden bij een (tentoonstellings-)plek waarbij het werk past. Ik schrijf mijn eigen teksten, investeer geld in goede documentatie en nodig specifiek een aantal mensen uit vanuit de kunstwereld om naar de tentoonstelling te komen kijken of probeer af te spreken om koffie te drinken. Ik zorg voor een pdf met goede documentatie, tentoonstellingstekst en plattegrond en stuur dit rond om zo ook mensen te bereiken. Er zijn periodes waar ik het druk heb en periodes waar het heel rustig is, het gaat zo als het gaat. Denk aan de lange run en niet aan de korte sprint. Fondsen of instanties die belangrijk kunnen zijn: Mondriaan Fonds, Fonds Kwadraat, Stichting Stokroos en Transartist.

 

Veel succes en goeie groet,

Maarten


 
Auteur:
Gastauteur

Arnhem, Nederland

Maarten Spons, *1985, Heerlen, the Netherlands. Lives and works in Arnhem, NL

Master Fine Arts AKV|St. Joost ’s Hertogenbosch NL, 2013-2015 Bachelor Fine Arts, Maastricht Academy of Fine Arts and Design NL, 2005-2009 Social pedagogical worker, Leeuwenborgh college MBO, Maastricht NL, 2001-2005 Antwerp Summer School of Art, MOBILE AUTONOMY, 24.08-30.08.2015 Hosted by Lokaal 01, Royal Academy of Fine Arts Antwerpen, Middelheimmuseum, Extra City, Arts in Society

My art prac­tice deals with the sha­red po­ten­ti­al with­in the cre­a­ti­on, selec­ti­on and dis­play of vis­u­al lan­guag­es and the re­view­ing or re-us­ing of ex­isting work. Working in the trad­iti­on of Provi­si­onal painting I am in­ter­ested in the opportu­nities of co­l­lab­o­ra­ti­on in rela­ti­on to painting and in­stal­la­ti­on. Within these co­l­lab­o­ra­ti­ons with one or more (non)a­rtist(s) I for­mu­late con­di­ti­ons in or­der to work in­tu­itively.

Since the end of 2014, I make use of the kitch­en as an archetype with­in my art prac­tice. Next to the archetyp­i­cal qua­lities of a kitch­en, its prac­ti­cal use and de­sign ex­tend my i­deas of what (a) painting can be now­a­days. The kitch­en ac­ti­vates the painting and vice ver­sa.

The kitch­en has be­come one of the last spaces where­in form and aes­thet­ic of func­ti­ona­lity, mod­ernism and min­i­ma­lism are ar­tic­u­lat­ed so clea­rly. I’d like to see the kitch­en as an expe­rimen­tal lab­o­ratory, a place for sen­so­ry ac­tiv­i­ties, a spir­itual place and a so­cial are­a which is im­portant in bring­ing peo­ple to­geth­er.

 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #1
Ik denk dat ik de laatste ben die advies moet geven aan de jonge kunstenaar. Ieder ervaart het anders, de een heeft meteen veel ex...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #2
Beste jonge kunstenaar  en nieuwe collega, Dit stukje advies is gebaseerd op mijn ervaringen zo ver, vanaf het afstuderen tot ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #3
Om te beginnen.. Om te beginnen met hoe het is zo’n eerste jaar na het afstuderen zijn er denk ik een aantal standaard zaken ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #5
Toen ik dit jaar als lid van de artistieke commissie van De Cacaofabriek aan het scouten was op verschillende academies in het zui...
Door: Gastauteur