Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

AIR Ruth de Vos

Mijn werkperiode bij Witte Rook startte met de vraag: hoe maak ik mijn netwerk en met name de invloed die anderen hebben op mijn werk zichtbaar in het presenteren ervan? Kunst wordt nooit in een vacuüm gemaakt maar is het resultaat van indrukken en ideeën die de kunstenaar tot haar neemt en vervolgens omzet in tastbaar werk. Ik zoek naar een open vorm van presenteren die recht doet aan het proces van het maken van kunst en ruimte geeft aan de rol van het netwerk in het ontstaan van kunstwerken.

 

 

Het was spannend om deze vraag vanuit mijn eigen werk te stellen omdat schilderijen bij uitstek een traditioneel medium zijn welke gebruikelijk voltooid en naast elkaar op een witte wand tentoongesteld worden. Het thema van mijn werk is de invloed van technologie op ons leven, hoe wij als mensen veranderen door het gebruik van technologie en welke rol het lichaam daarin speelt. De titel van de presentatie Confirm Humanity verwijst naar bewijs dat je op sommige websites moet leveren om aan te tonen dat je een mens bent en geen robot. Het is een omgekeerde Turing-test: in plaats van dat je als mens onderzoekt of je met een mens of machine van doen hebt moeten je aan de machine bewijzen dat je mens bent.

 

Om de toeschouwer inzicht te geven in mijn proces kies ik ervoor werken te laten zien die geen van alle af zijn. De presentatie zelf is ook niet af. Waar het bij een residency gebruikelijk is om eerst een periode in afzondering te werken en aan het einde de resultaten te laten zien koos ik er bewust voor mijn onaffe presentatie vanaf dag één open te stellen voor bezoek en daarmee de invloed en ideeën van anderen toe te laten. Daarnaast vroeg ik vier mensen uit mijn netwerk om een fysieke bijdrage aan de expositie te leveren. Voorwaarde om juist deze personen te vragen was dat ik de invloed die zij hebben op mijn werk in woorden kan vatten. Het resultaat is een presentatie die geen eindproduct is maar een momentopname in een lopend onderzoek.

 

Bijdragen

Lise Sore – kunstenaar

Door het bezoek van Lise is de gang onderdeel geworden van mijn presentatie. Ze gaf me letterlijk haar naam, waarmee ze me haar vertrouwen gaf maar ook de vraag stelde naar de manier waarop ik van plan ben haar bijdrage te benoemen.

Milou Verdeijen – yogadocent

De lessen Critical Alignment van Milou hebben de afgelopen jaren invloed gehad op mijn denken over welke rol het lichaam heeft in hoe we ons als mens verhouden tot technologie. De afbeelding toont een overzicht van nadi’s: poorten of kruispunten in ons bindweefselnetwerk.

 

Jorieke Rottier – kunstenaar

Per post ontving ik een pakketje met daarin de bijdrage van Jorieke. Met dit werk van ongebakken klei stelt ze (ook letterlijk) de vraag hoe ik zorg ga dragen voor het proces en wat daarin de definitie van een lichaam is.

 

Esther van Rosmalen – artistiek leider 

Met haar bijdrage in de vorm van een zeefdruk op vloeipapier bevraagt Esther hoe verbanden gelegd worden en hoe een kunstenaar eigenheid behoud in samenwerkingen.

 

 


 
Auteur:
Ruth de Vos

Stationslaan 111, Breda, Netherlands

Witte Rook verbindt kunstenaars met elkaar door ze een gezamenlijke werkperiode aan te bieden. Voor Lucia Koevoets en Ruth de Vos is dit van maandag 17 mei tot en met zondag 6 juni 2021. Ieder werkt voor zich in een aparte ruimte, maar er is gelegenheid om met elkaar het gesprek aan te gaan over hun kunstenaarspraktijk en mogelijk een samenwerking te starten.

 
AI Lise:
Technologie in de schilderijen van Ruth de Vos - deel I
Al tien jaar lang is computertechnologie het onderwerp van mijn beeldend werk. Het lijkt misschien op het eerste gezicht niet heel...
 
AI Lise:
Technologie in de schilderijen van Ruth de Vos - deel II
WAT MAAKT ONS MENS? Al tien jaar lang is computertechnologie het onderwerp van mijn beeldend werk. Het lijkt misschien op het ...
 
nieuws:
AI Lise: 24/7 online
Hoe werkt communicatie in een maatschappij waarin online een belangrijkere rol krijgt? Wat gebeurt er eigenlijk met onze chats, ap...