Voor Dina is kunst een continu experiment, met verschillende variabelen, waaronder media, tijd, ruimte en een kans. Haar werkwijze bestaat uit een reeks repetitieve activiteiten: een stuk papier wordt ondergedompeld in een bad gevuld met inkt, olie en water en vervolgens gemanipuleerd. Met een fascinatie voor incidentele creatie laat Dina het lot toe in haar werk. Voor Dina brengt het kunstenaarschap een bepaalde diepgang in haar leven. “Elke week is anders, je probeert elke dag meer te ontdekken en beter te worden in wat je doet.”
Inspiratie en omgeving
Een van haar inspiratiebronnen zijn films. In films kan er een sfeer heersen die zo bijzonder is. “Dan heb ik het over films zoals ‘Eraserhead’ van David Lynch.” Met haar werk probeert ze ook een sfeer te creëren. Het universum is ook wat esthetiek betreft een grote inspiratiebron voor Dina. Daarnaast haalt ze inspiratie uit de natuur zoals texturen van zand, steen en water. Het weet Dina telkens weer te fascineren, op een zeer subliminale, onverklaarbare manier. “Reflecties van water, licht, donker, schaduw. Het diepste zwart ligt ergens diep verborgen onder een onvoorstelbare hoeveelheid water.”
De tactiele dimensie van haar werk is erg belangrijk en onderhevig aan een constante verandering. Ze heeft een fascinatie voor vloeibare media en zwart-wit. Vloeibaarheid en monochromaticiteit werd mijn token, ongeacht het gebruikte medium. Inmiddels heeft ze gewerkt met video, schilderen, installeren en afdrukken. “De afdrukken komen het meest voor, het structurele karakter van de werken, met overlappende lagen, bootst de natuurlijke processen van accumulatie, groei en evolutie na.” Het toeval is tevens een belangrijke factor in het werk van Dina. “De gedeeltelijke onbeheersbaarheid van de techniek die ik heb ontwikkeld, is een constante bron van verrassing en inspiratie. Mijn taak is veel verder te kijken dan de conventie, en de kansen zien die zich voordoen.”
Momenteel werkt Dina ook veel in haar eigen, nieuwe atelier en probeert zich de plek helemaal eigen te maken. Een plek die inspireert, nieuwe ideeën doet ontstaan of in gang worden gezet. Haar werk in haar droomatelier, een ruimte waarin ze mag experimenteren, falen, ontdekken en ontwikkelen. Want op deze manier ontstaan er nieuwe concrete concepten voor werken. Voor Dina is een ruimte belangrijk. De plek, de omstandigheden, iets wat een plek aanbiedt of juist niet. De speling die je hierdoor krijgt is voor mij belangrijk. “Ik dacht bijvoorbeeld altijd water nodig te hebben om een werk te kunnen maken (omdat mijn meeste werken uit een waterbad komen of met water gemaakt zijn), maar toen ik aan een residentie mee deed waar geen water ter beschikking was, ontstond er toch een nieuw werk waar geen water bij te pas kwam.” Tevens heeft Dina tijd nodig om iets te kunnen bedenken, ze doet dit door direct aan de slag te gaan met nieuw materiaal.
Toekomstplannen
Dina zou graag nog een reis maken naar verschillende natuurgebieden over de hele wereld, bijvoorbeeld Bryce Canyon in de Verenigde Staten. “Ik denk dat je door deze dingen echt op je in te laten werken en te ervaren je werken ook veranderen en meer diepgang krijgen.”
Kom kijken en laat je meeslepen door Dina’s texturen, lagen en incidentele creativiteit. De presentatie is vrijdag 13 april te bezoeken van 19:30 – 22:00 uur. Daarna op zaterdag 14 en zondag 15 april 2018 van 13:00 – 17:00 uur en de toegang is gratis.