Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Lisette Schumacher: over lichtwerking en moderne architectuur

Het werk van Lisette Schumacher – in 2014 afgestudeerd aan Willem de Kooning, Master of Fine Arts – draait om schilderen, ze experimenteert met diverse uiteenlopende gereedschappen. Op een methodische wijze werkt ze met onder andere lijmkammen, afrijlatten en rakels waarmee ze de zeefdruktechniek hanteert als schilderwijze. In haar werk staan vorm, ordening en lichtwerking centraal en legt Lisette de focus op moderne architectuur. Ze bekijkt – tijdens meerdere bezoeken of tijdelijk verblijf – hoe de functie van een gebouw de vormt bepaald, indeling en maatverhoudingen. Hoe wordt de lichtwerking geoptimaliseerd voor de gebruiker, wat valt op? Deze bevindingen zijn aanleidingen voor Lisette om te schilderen. Veel serieel, in filmische scenes met gereconstrueerde elementen.

Lisette hield zich al vroeg bezig met creatieve dingen. “Het creatieve zat er al vroeg in; als kind tekende ik graag mijn tekenfilmhelden na als strips zoals Super Ted. Erna volgden kilo’s klei waarmee ik etenswaren en allerlei andere figuren (na)maakte of bedacht. Ik heb ook nog mijn eigen tijdschrift bedacht ‘Fruitgoud’, geen idee hoe ik op die naam ben gekomen. Daarna vele portrettekeningen gemaakt als puber van mij favoriete acteurs en bands. Als volwassene heb ik nog een poos zandsculpturen gemaakt voordat ik na een HBO Engels en docent BV eindelijk écht mijn hart volgde en Autonoom ging studeren. Na de opleiding waar ik veel aan heb gehad, heb ik me goed kunnen positioneren als kunstenaar en werk ik met veel plezier samen met m’n galerie in Rotterdam, Assembled by Root, en sinds kort ook met curator Dapiran Art Project Space in Amsterdam.”

Le Corbusier, lichtwerking: sfeer- en gemoedsbepalend

Lisette reist af naar een vooraf gekozen locatie, daar observeert zij hoe de functie van het gebouw de vorm heeft bepaald met daaraan gelinkt de indeling en lichtwerking. Sinds 2018 observeert en bestudeert ze de ontwerpen van Le Corbusier. Le Corbusier was het pseudoniem voor Charles Edouard Jeanneret (1887-1965) en stond bekend om zijn vijf principes, te weten: vrij van de grond, balkons en dakterrassen vormen een overgang tussen binnen en buiten. Vrij in te delen plattegrond zonder dragende binnenmuren (skeletbouw). Gevels vormen een soort gordijn, omdat het ook niet uit dragende muren bestaat. En horizontale ramen, liefst over de gehele lengte van de gevel. Een van zijn meest radicaal uitgewerkte gebouwen is Villa Savoye (1930) in Poissy nabij Parijs en had dan ook een grote invloed om het internationale modernisme.

Bij Le Corbusier stond lichtwerking centraal. “Hij stelde dat licht en ruimte voor de mens net zo belangrijk zijn als brood. Ik voelde verwantschap, voor mij zijn de indeling van een ruimte en de lichtwerking belangrijk in iedere ruimte, dat is sfeer en gemoedsbepalend. In de ontwerpen van Le Corbusier vond ik dankbaar studiemateriaal. Tot nu toe heb ik de Unité d’Habitation de Marseille, Notre Dame du Haut in Ronchamp, Sainte Marie de la Tourette bij Lyon, de villa La Roche, Maison Jeanneret en het studio appartement in Parijs bezocht.

De afgelopen maanden heeft Lisette hard gewerkt om haar nieuwste serie over het klooster Sainte Marie af te maken die in april-mei getoond werden bij haar galerie. Ze is net terug uit Parijs waar ze de archieven die beheerd worden door de Fondation Le Corbusier heeft bezocht. Deze bevindingen verwerkt ze tijdens haar werkperiode. Tijdens de presentatie zal Lisette haar bezoekers meenemen in haar verhaal aan ervaringen en laat ze divers beeldmateriaal zien. “Na mijn residency hoop ik de rest van dit jaar een nieuwe serie werken te gaan maken gebaseerd op een van de bezochte ontwerpen in Parijs.”

Lisette houdt van een rustige werkomgeving, een ruimte waarin ze de vrijheid heeft én een goede verlichting. Daarnaast goed gereedschap en “verf, heel veel verf…”

“Ik zou me geen leukere of beter passende roeping kunnen bedenken dan kunstenaar zijn. Sterker nog ik moet wel want als ik niks kan maken doordat ik geen tijd heb bijvoorbeeld, raak ik gefrustreerd, dan stapelen de ideeën zich op in m’n hoofd en ja die moeten er vroeg of laat echt uit. Ik werk graag met nieuwe technieken en materialen en dat doe ik zo vaak ik kan.”  

Misschien heeft Lisette gaandeweg haar eigen vijf punten/principes ontwikkeld: lichtwerking, observeren, bestuderen, vrijheid en (veel) verf. Ben je benieuwd naar de schilderijen van Lisette, kom dan naar haar presentatie. De opening is vrijdag 14 juni aanstaande vanaf 19:30 uur. Wees welkom!


 
Auteur:
Kyki Vermaire

Stationslaan 111, Breda, Nederland

De werkperiode bij Witte Rook van Lisette Schumacher loopt van 3 tot 14 juni 2019.

OPENING
vrijdag 14 juni 2019
19.30 - 22.00u
Stationslaan 111, Breda

Daarna is de presentatie te zien op
zaterdag 15 en zondag 16 juni 2019
13:00 - 17:00 uur

Toegang is gratis

 
14.06.2019
WKNDX Lisette Schumacher
''In mijn schilderijen staan vorm, ordening en lichtwerking centraal. Hierbij focus ik op modernistische architectuur. Tijdens me...