Verscholen achter de Verkadefabriek en het Werkwarenhuis te ’s-Hertogenbosch liggen de Kaaihallen waar de masterstudenten beeldende kunst zich presenteren. Een grootse en imponerende ruimte die ze ondanks de uitgestrektheid eigen hebben gemaakt. Onder een zonovergoten lichtdoorlatend dak ontplooit zich een landschap van samenhang.
Susanne Khalil Yusef
Hoe meer ruimte, hoe meer je deze kunt vullen. Hier is gelukkig wel de balans gevonden tussen groot denken en groot doen. De werken zijn in hun formaat weliswaar niet onbescheiden maar bewust van hun eigen grenzen, geen megalomane bouwwerken maar heldere uitgangspunten vertaald in een evenwichtige opstelling waarbij het gebruik van kleur niet wordt geschuwd.
Susanne Khalil Yusef
In de kale omgeving van het industriële verleden knallen de herinneringen van Susanne Khalil Yusef in fluorkleuren je tegemoet. Haar Palestijnse achtergrond is overal aanwezig met een zekere liefdevolle aandacht. Persoonlijke correspondentie is uitvergroot in een gebreide collage gedrapeerd over meerdere roze bedden die de herinnering aan een reizend verleden levendig houden. ‘Op dit bed mag je zitten, hier hangen teksten en beelden die mij inspireren. Deze kun je zelf van de muur af halen en rustig op bed bekijken, het is mijn scriptie presentatie 1001 thoughts Displayed On A Wall For You To Go Through. Waar je zelf kunt kiezen waar je meer over wil weten.’
Peng Zhang
Gelukkige herinneringen werken ook door in de Intimacy Garden van Peng Zhang. Het principe van de Oosterse tuin dat zich verhoudt tot de Westerse plantenchaos. De reproductie van de plichtsgetrouwe boeren zoals hij kent uit zijn dorp die buigen voor de orde van de planten. Een principe dat hij mist in de stedelijke omgeving waar hij in is terechtgekomen, waar geen natuurlijke orde is maar muren die de samenleving markeren.
Ektor Ntourakos
Ektor Ntourakos verzamelt de onbedoelde waardes die het stedelijk leven over zich afroept. From a Place to a Space is een project dat zich merendeels in de buitenruimte ontplooit. Hier in de binnenruimte als verzamelplaats van eerdere interventies dat de werking van het platform in opgeslagen administrieve vorm toont.
Ektor Ntourakos en Cindy Bakker
Cindy Bakker
Primaire kleuren staan voor primaire ervaringen, zo ontrafelt Cindy Bakker de systemen die onze perceptie sturen. Zoals gevaar, afstand, adhesie, de instinctieve reactie op woordeloze kleurboodschappen markeren voor haar ons landschap onder constructie. ‘Door de kaders en het materiaal te veranderen verandert ook de observatie. We kijken steeds meer in beeld en dat wordt steeds vlakker, het is alsof je in Google maps rondloopt.’
Nicola Kirkaldy
Nicola Kirkaldy ervaart de hedendaagse maatschappij als een gebied waar we de balans kwijtraken. De balans tussen het nemen en het geven, waarbij de eerste aan de winnende hand is en waar zij de noodzaak ziet om daar als genereuze kunstenaar iets tegenover te stellen. ‘We zijn een product van deze tijd, en de processen waar we mee te maken hebben zijn toe aan herijking. Het proces van het maken, zoals ik dat in mijn eigen studio ervaar die eigenlijk bestaat uit kleine biotoopjes, analyseer ik hier. Ik zoek in mijn eigen werk naar de grens van het toegepast werken. Hier uit zich dat in het reconstrueren van de essentie van de woonvorm maar een volgende stap die ik wil zetten is het vervaardigen van onderdelen zoals dakpannen.’
Ami Tsang
Ami Tsang ziet voedsel als een catalysator voor het publieke discours. Niet zozeer in de act van het consumeren maar als methode om de dialoog te openen voor de essentie van de vergeten symboolfunctie van het gerecht. Haar project Foe Yong Hai belicht de chinese migratie naar Nederland, door middel van interviews en voedselrijke bijeenkomsten. ‘Foe Yong Hai is created by these immigrants because they had to survive here, they had to do what the market wanted so they invented something that does not exist in China. The Foe Yong Hai dish fitted the criteria of what the market wanted: large portions, sweet and sour taste and easy to fill your stomach. But food is much more than just fulfilling desire, it is also about surviving. For example my father survived with a tiny bottle of ginger honey water in the sea between China and Hong Kong. Later he avoids any ginger water and forbids us to talk about politics because he associatied politics with food.’
30 juni 2018, ‘s-Hertogenbosch