Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Advies aan de jonge kunstenaar #5

Toen ik dit jaar als lid van de artistieke commissie van De Cacaofabriek aan het scouten was op verschillende academies in het zuiden van het land, viel het me op dat de filosofische kant van de kunst vaak belicht werd in het werk. Veel afstudeerwerk had, zelfs voor ons ouwe rotten, nog ‘uitleg’ nodig. Wat we zagen als commissie was esthetisch en etherisch, vaak met minimale ingrepen in de ruimte en veel geabstraheerde vormen en verwijzingen. Het was opwindend en tegelijkertijd zorgwekkend.
Opwindend omdat duidelijk te zien en voelen is dat de jonge kunstenaar klaarblijkelijk in staat is om filosofisch behoorlijk ingewikkelde vraagstukken en levensvragen samen te vatten in een eigen kunstvisie. Het is goed om te merken dat de inhoud bepaalt hoe het werk zich ontwikkelt en om te zien dat op kunstacademies onderzoek en experiment gestimuleerd wordt.
Maar zorgwekkend vind ik het ook. Waarom? Omdat er, met een kunstcarrière in het verschiet, hierdoor een hobbelig pad wordt betreden. Hoezo? Ik kom er zo op terug.

Als ik beeldende kunstenaars adviseer is het gesprek over de verwachting versus de realisatie eigenlijk altijd het startpunt. Wat verwacht een jonge kunstenaar als hij of zij het kunstveld betreedt? En wat verwacht de hedendaagse maatschappij van jou als kunstenaar? Ben je alleen succesvol als je ervan kan leven of is dat niet wat je wilt uitdragen?
De meeste jonge kunstenaars halen hun drive en ambitie puur uit passie. Ze willen creëren en met hun werk overtuigend de kunstwereld veroveren. Verkoop van werk heeft vaak niet de hoogste prioriteit en is ook geen vanzelfsprekende vaardigheid. Als je door scouting op je (eindexamen-)expositie opgemerkt en uitgenodigd wordt door een voortvarende galerie of kunstinstelling kom je wellicht in een verkoopcircuit op niveau terecht. Maar wat nou als je werk door de filosofische inslag ingewikkeld verkoopbaar is?
Wat als je geen voet aan de grond krijgt of pas na een paar jaar? Wat zijn dan de mogelijkheden om je kunstenaarschap uit te kunnen oefenen (inclusief huur van een werkruimte en genoeg geld voor materiaal)?

Dan zijn er een aantal mogelijkheden om je pad enigszins te effenen.
Je kunt (of beter gezegd moet) een baantje erbij nemen. Iets wat niet heel veel geestkracht en uren vergt, maar wel goed genoeg verdient. Je ziet veel kunstenaars in de koeriersbranche, horeca maar ook seizoenswerk op het land is populair. Je kunt klussen gaan doen: gerelateerd aan het kunstenaarschap – in opdracht filmen/fotograferen/schilderen, you name it, of niet gerelateerd – huizen en schuren opknappen of verbouwen. Voordeel is dat je kunst-gerelateerde klussen onder de hoed van je kunstbedrijfje kunt uitvoeren, zodat je btw kunt terugkrijgen en de kosten kunt opvoeren.
Wat nog meer? Als je maatschappelijk geëngageerd bent, kun je je in de commissie- en bestuursveld begeven. Je kunt gaan lesgeven op je atelier of bij een instituut en tenslotte kun je je wenden tot de fondsen. Het Mondriaanfonds bijvoorbeeld heeft elk jaar een beurs (19.000 €) voor een twintigtal jonge kunstenaars.

Wat is nou het beste, als je met je werk nog niet (veel) verdient?

Het antwoord is (uiteraard): All of the above. Kijk wat bij je past en waarin je je het meest vrij voelt om serieus aan je kunstpraktijk te kunnen werken. Streef naar een combinatie die haalbaar is en waarbij je de passie om werk te maken niet verliest. Probeer de horizon te blijven zien, als je een vervelende klus doet. Als je een beurs aanvraagt, wees eerlijk en verwacht niet te veel.

En het belangrijkste: zie het als een avontuur.
Jij mag je leven helemaal zelf vormgeven op een onconventionele en creatieve manier.
Filosofeer er dus vooral op los, hoe hobbelig je pad ook is!

 

Ageeth Boermans
kunstenaar/commissielid/directeur van de Culturele Locatiebeheerstichting CLIB


 
Auteur:
Gastauteur

Veilingkade 8, Breda, Nederland

Over mijn werk

Met een eeuwenoude kunstdiscipline de moderne infrastructuur vertolken lijkt een contradictie, maar ik heb de traagheid van verf en kwasten juist nodig om uit de veelheid van indrukken een betekenisvol en verstild beeld te kunnen destilleren.
Ik ben gefascineerd door de samenvoeging van de stedelijk-menselijke omgeving en de natuurlijke omgeving.
Op weg is deze combinatie heel sterk: het adembenemende schouwspel van lucht en licht dat zich vermengt met de rechte lijnen, presenteert zich door de autoruit of treinraam als een unieke film.

De beschouwer wordt uit de hectiek van de wereld getild terwijl de tijd verglijdt.
Het licht trekt de aandacht en benadrukt bovendien de nietigheid van de moderne mens zich verplaatsend in hun zelfbedachte, wonderlijke vervoermiddelen.

 

Ageeth Boermans (1964) woont en werkt in Breda en is opgeleid als beeldend kunstenaar op AKV | St. Joost te Breda. Ze heeft meerdere keren een stipendium mogen ontvangen van het Fonds BKVB en heeft haar ervaringen als coach van bkkc aan vele kunstenaars doorgegeven. Heden is ze, behalve directeur van Culturele Locatiebeheerstichting CLIB te Breda, actief als kunstenaar en lid van de Artistieke Commissie De Cacaofabriek Helmond.

‘Afsluitdijk 3’ olieverf op doek, 2017

 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #4
Beste collega kunstenaar, Mijn naam is Maarten Spons. Van 2005 t/m 2009 heb ik gestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #3
Om te beginnen.. Om te beginnen met hoe het is zo’n eerste jaar na het afstuderen zijn er denk ik een aantal standaard zaken ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #2
Beste jonge kunstenaar  en nieuwe collega, Dit stukje advies is gebaseerd op mijn ervaringen zo ver, vanaf het afstuderen tot ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #1
Ik denk dat ik de laatste ben die advies moet geven aan de jonge kunstenaar. Ieder ervaart het anders, de een heeft meteen veel ex...
Door: Gastauteur