Het zal je vast niet ontgaan zijn, het nieuwe initiatief We Are Public is in Brabant gelanceerd. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je eraan? We stelden vijf vragen aan Marleen Hartjes van We Are Public.
Wat is We Are Public eigenlijk?
“We Are Public is een cultuurlidmaatschap waarmee je onbeperkt naar de beste theater- en dans voorstellingen, concerten, films en tentoonstellingen kunt gaan. Voor € 15,- per maand ben je lid en investeer je hiermee in kunst en cultuur. Meer publiek en meer inkomsten voor cultuur, dat is het idee. Met je pas kun je naar ruim vijfenzestig instellingen en initiatieven in Brabant, maar ook naar ruim honderd plekken in Amsterdam en Den Haag. In Breda kun je bijvoorbeeld met je pas terecht bij het Chassé Theater en MEZZ, maar ook bij BredaPhoto, Beaux Jazz, Podium Bloos, Club Solo, Graphic Matters, KOP, Electron, Pier15, De Stilte en Internationaal Stiltefestival. Een groep van lokale Brabantse redacteuren die zelf werkzaam zijn in het culturele veld, zoeken iedere maand uit het overvolle aanbod de meest bijzondere programma’s uit die je zeker niet mag missen.”
Waarom denk je dat er zo meer publiek te vinden is voor kunst en cultuur?
“Publiek dat naar concerten gaat, gaat vaak niet naar dansvoorstellingen. En andersom. Terwijl zij in potentie nieuwsgierige culturele bezoekers zijn, die best af en toe is iets anders willen ervaren. Alleen weet men misschien niet direct waar ze naartoe kunnen gaan, omdat ze niet thuis zijn in de wereld van de dans, theater, opera, kunst of noem maar op. We Are Public is voor culturele avonturiers die open staan voor nieuwe ervaringen en kennis willen maken met al het moois wat er op cultureel gebied te ontdekken valt. Die verrast willen worden door het talent van de Theo Maassen-van-de-toekomst, die nu nog geen volle zalen trekt, maar die dat wel verdient. De redacteuren van We Are Public wijzen de weg.”
Wat hebben de jonge makers eraan?
“Jonge makers bereiken via We Are Public een groter en nieuw publiek en krijgen meer inkomsten voor hun programma’s omdat de zalen voller zitten.”
Wat is er voor nodig om het model te laten slagen?
“Om in juni officieel van start te kunnen gaan hebben we in Brabant eerst tweeduizend cultuuroptimisten nodig. We hebben nog twaalf dagen om dit te bereiken, anders gaat het hele feest niet door! We Are Public draait namelijk volledig op leden en tweeduizend leden is het minimum aantal, zeg maar de kritieke massa, dat nodig is om het te laten werken. Samen investeren we hiermee in de lokale kunst en cultuur. Of je nu één keer in de maand naar een voorstelling gaat, of iedere dag, We Are Public betaalt voor je kaartje, de zalen zitten voller, de initiatieven krijgen meer inkomsten om een volgende productie te maken en het publiek geniet van de beste artiesten waarvan ze misschien kort daarvoor nog nooit gehoord hadden.”
Hoe zie je de toekomst van kunst en cultuur met We Are Public voor je?
“De bedoeling is dat We Are Public op termijn een landelijke cultuurkaart wordt, waarmee je overal terecht kunt in theaters, filmzalen, musea, festivals en kunstenaarsinitiatieven. En dat cultuurliefhebbers vaker op ontdekkingstocht gaan in het lokale kunst en cultuuraanbod en daarbij steeds meer ook eens bij andere disciplines of zalen binnen stappen, waar ze eerder niet zo snel kwamen. In plaats van op de bank een Netflix serie aanzetten, op de fiets naar het theater gaan en zich laten verrassen.”