Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

How Trump makes ‘American Art Great Again’

Natuurlijk moeten we niet verwachten dat president Trump de kunstwereld een warm hart toedraagt, zelfs niet de Amerikaanse. Eén van zijn voornemens is om de National Endowment for
the Arts (NEA) op te heffen. Niet dat dit streven alleen aan Trump is voorbehouden want alle republikeinen stelden dit instituut ter bevordering van kunst en cultuur ter discussie, in het bijzonder president Ronald Reagan, en nu wederom prominent terug op de politieke agenda.

Een onbedoeld neveneffect is de politieke mobilisatie in de kunstwereld. Deze begon nog vrij onschuldig met de campagne waar een vijftiental kunstenaars hun opvatting over campagneposters demonstreerden. Opvattingen van kunstenaars wereldwijd zoals die van onder andere Goshka Macuga, Jeremy Deller en Maurizio Cattelan maakten op uitnodiging van Wmagazine een variant op de politieke campagneposter.

Op T-day 20 januari 2017 werd de inauguratie door tal van Amerikaanse musea benut om stelling te nemen ten aanzien van de nieuwe president. Door stakingen, gratis openstellingen en debat zoals arts collective Occupy Museums welke Speak out on Inauguration Day’  hebben georganiseerd met onder andere the Guerrilla Girls.

800_forfreedomsFor Freedoms, photo by Wyatt Gallery

Ook hoe de kunstenaars reageren op de Trump Era is divers van aard. Sommige staakten als onderdeel van de #J20 art action of hebben hun engagement getoond in hun werk. Bijvoorbeeld For Freedoms, opgericht door kunstenaars Hank Willis Thomas en Eric Gottesman. Door middel van confronterende billboards tonen zij de keerzijde van Trump’s slogan ‘Make America Great Again’. Maar ook Pussy Riot heeft dankzij Trump een aanleiding voor een change of scene and society en waarschuwd met een satirische video voor de retoriek van Trump. Niet al te subtiel wordt Pussy Riot Nadya voorzien van brandmerken zoals Fat Pig, Pervert, Outsider en She made an abortion om de recente beledigingen geuit door Trump te ridiculiseren.


 
praktijk:
Who’s afraid of Virginia Woolf
Het Amerikaanse gezin van de jaren '50 en begin jaren '60 leek op een hogedrukpan. Aan de buitenkant moest de schone schijn opgeho...
 
interview :
Ami Tsang on raising awareness for the relationship between the South East Asian countries
"My name is Ami Tsang, I come from Hong Kong, an Asian city which underwent Britain's handover of Hong Kong to China in 1997. Twen...
Door: Gastauteur
 
recensie:
Is het beeld een zelfstandig gegeven of een meewerkend voorwerp?
Naar aanleiding van BredaPhoto sticht MOTI (Museum of the Image te Breda) een vrijstaat. Vrijstaat laat zich hier interpreteren a...