Agenda Artikelen Zoeken Contact Partners Auteurs
 
0
filters actief
Kaart weergeven
 
Alle items weergeven
Agenda
advies aan de jonge kunstenaar
Agenda
AI Lise
AiR
Art&Music
Blog
Expositie
Interview
nieuws
open call
Openbare ruimte
Opinie
Praktijk
praktijk en internet
Publicatie
Recensie
Snacks
Uit de archieven
Video
WKDNX
XTRA
Created with Sketch.

Heersers van onze huidige maatschappij: perfectie, materialisme en consumptiedrang

Zoals reeds aangekondigd maakt Witte Rook dit jaar een koppeling tussen WKNDX en XTRA. Twee werkperiodes die -normaliter- fysiek bij ons op locatie plaatsvinden. Vanwege het Coronavirus moesten de huidige residenten een switch maken. Gelukkig experimenteerde Witte Rook al een tijdje met online kunstvormen en was de link met een online werkperiode snel gelegd. Josine Vissers richtte thuis een plek in om te werken. Haar interesse ligt in het bestuderen van de ontwikkelingen van vooruitgang. Wat is vooruitgang en aan welke criteria moet vooruitgang voldoen? Dit onderzoek vertaalt Josine in verschillende media zoals installatie, audio, mixed media, publicaties, tekeningen en uitdrukkingen in tekst. Een kritisch motief, maar met een humoristische ondertoon, een speelse en gelaagde verkenning waarin Josine zoekt naar relaties tussen het vrouwelijk en het mannelijke stereotype, het object, de taal en het beeld.


Bron van inspiratie

Ik denk dat we in een zeer interessante tijd leven die ons constant naar consumptie en materialisme stuurt. Meer macht, meer rijkdom en een perfect leven willen leiden. We worden bestuurd en gevormd door algoritmen en (sociale) media. Welke invloed heeft dit op onze keuzes en onze perceptie?

Mijn werk is gericht op drie kernthema’s: sociale ideologie, moderniteit en massamedia. We leven in een tijd waarin we continu worden verleid tot consumptie en materialisme: meer rijkdom, meer macht, The sky is the limit, maar is dat wel zo? We worden gecontroleerd en gestuurd door algoritmen en (social)media, en ervaren een constante druk om te voldoen aan het perfecte plaatje. Wat voor invloed heeft dit op het maken van onze keuzes en onze beeldvorming?

De laatste tijd raak ik meer geïnteresseerd in de Japanse cultuur. Daarbinnen wordt meer belang gehecht aan tradities, heerst de overtuiging dat objecten een ziel hebben, en dat je dient te streven naar soberheid en verstilling. Die oosterse cultuur staat haaks op onze westerse levensstijl die gekenmerkt wordt door haast, materialisme en consumptiedrang. Ik wil me meer in Japanse ideologieën verdiepen en die meenemen in mijn onderzoek.


Hoe kunstenaarspraktijk is verweven met de maatschappij

Mijn directe waarneming (het stedelijk landschap, menselijke uitingen en gedragingen) en de grote diversiteit aan informatiestromen (kranten, tijdschriften en boeken, films, documentaires, podcasts en social media) dienen als inspiratiebron of vormen uitgangsmateriaal van mijn werk.

Periodes waarin ik in mijn atelier werkzaam ben, wissel ik af met periodes waarin ik met andere kunstenaars samenwerk. In 2019 heb ik als mede-initiator de Masterclass ‘Naar succes en geluk’ van de WIN/KEL opgezet. Dit project heeft me in staat gesteld om met collega-kunstenaars maatschappelijk geëngageerde vragen te onderzoeken. De afwisseling van solistische- en samenwerkingsperiode ervaar ik als een verrijking van mijn kunstenaarspraktijk.

Onlangs bezocht ik de tentoonstelling van Sef Peeters in het Stedelijk Museum Breda. Daar las ik deze notitie:

Ik ben kunstenaar
Wat is dat?
Tja, daar vraag je me wat
Kijk goed naar me
Zie je nou dat ik kunstenaar ben
Nee hoor, ik zie niks.
Oh… ‘t zou toch wel te zien moeten zijn

Zijn vragen rondom het kunstenaarschap inspireren mij enorm. Wanneer ben je een kunstenaar? Ik zag een verband met de vragen die we tijdens de masterclass van de WIN/KEL hebben behandeld: Wanneer ben je succesvol? Ben je dan gelukkig? En in hoeverre speelt geluk een rol om succes te hebben?

Waarom ik kunstenaar ben geworden? Binnen het gezin waarin ik ben opgegroeid was creativiteit belangrijk. Als kind ging ik al naar de vrije academie. Daar werd de basis gelegd. Op de kunstacademie ontdekte ik dat het onderzoek, het graven en tot de essentie doordringen mijn grootste drijfveren zijn.


Ingrediënten voor Josine’s kunstenaarspraktijk

Ik werk door te observeren en verzamelen. Verwondering, me verbazen of aangetrokken voelen, dát is mijn startpunt. Ik werk veel met gevonden beeld en tekst. Ik omring me met kranten, tijdschriften en boeken, maar ik trek er ook op uit voor een lezing, een tentoonstelling of een wandeling met mijn camera. Vooraf weet ik nooit in welk medium ik me wil uitdrukken. Gaandeweg verzamel ik de materialen die ik nodig heb.


Toekomst…

Afgelopen jaar heb ik veel voldoening gehaald uit de samenwerkingen met collega-kunstenaars en het realiseren van grotere projecten. Ik zou nog een expositie willen organiseren in een gave tentoonstellingsruimte en daarbij een mooie publicatie maken. Tevens staat een studiereis of residentie naar een grote buitenlandse stad hoog op mijn verlanglijstje.


 
Auteur:
Gastauteur

Stationslaan 111, Breda, Nederland

Josine Vissers werkte vanuit huis als XTRA-kunstenaar voor Witte Rook van 6 tot 20 april 2020. Haar opening vond op vrijdag 17 april 20:45u plaats via de online kanalen van Witte Rook.

Daaraan vooraf opende Nancy de Graaf, WKNDX-kunstenaar, haar eindpresentatie was online vanaf 20.30u. Meer hierover op onze Facebook en Instagrampagina.

 
17.04.2020
WKNDX Nancy de Graaf
soms doe ik mijn plant onder de douche en maak daar dan foto’s van en maak daar dan schilderijen van en maak daar dan foto’...
 
praktijk:
You have to sell yourself
In 2018 zijn wij afgestudeerd als autonoom beeldend kunstenaars aan het AKV|St. Joost in Breda. Sindsdien hebben we ons veel bezig...
Door: Gastauteur
 
WKNDX:
Gekleurde tekst, tsjilpende mussen en notitieboekjes: online residency bij De Graaf & Co.
Nancy de Graaf meldde zich aan voor een werkperiode bij Witte Rook. Toentertijd nog in de veronderstelling dat de werkperiode aan ...
Door: Gastauteur
 
beeldblog:
XTRA - Groepstentoonstelling
De eerste XTRA-kunstenaars van 2020 werkten aan een groepstentoonstelling, op uitnodiging van Bo Stokkermans. De beeldende documen...