Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Nature Morte

De film Nature Morte van Hamza Halloubi gaat over de Italiaanse schilder Giorgio Morandi. In de film zijn schilderijen en foto’s van Morandi te zien die naast afbeeldingen worden geplaatst. Deze zijn ontleend aan kunstgeschiedenis en actualiteit uit de twintigste eeuw. Zo bevraagd de film de relatie tussen de kunstenaar en de onstuimige gebeurtenissen die zich toen voltrokken.

Deze film zag ik in Witte de With Rotterdam tijdens de tentoonstelling In the Belly of the Whale en heeft mij herinnert aan mijn belangstelling voor dit werk. Halloubi ziet de verstilde aard van Morandi’s werk als een eigenschap waarmee het zich verzet tegen tijd en geschiedenis. Hierdoor ontstaat een paradox die juist de tijdloosheid van zijn beelden aantoont.

Een gegeven dat mij is bijgebleven en waar Halloubi mij bewust van heeft gemaakt, is dat de schilderijen van Morandi in zichzelf een eigenschap bevatten die onzichtbaar lijkt. De flessen, vazen, kannen, schotels etc. die Morandi schilderde hebben geen zichtbare inhoud maar bevatten daarentegen de tijd die ze opgeëist hebben tijdens het schilderen.

 Fragment uit de film Nature Morte door Hamza Halloubi. Bron: http://www.hamzahalloubi.com/nature-morte.html

 


 
Auteur:
Gastauteur

Witte de With Center for Contemporary Art, Witte de Withstraat, Rotterdam, Nederland

Charlotte Besuijen is in 2016 afgestudeerd aan AKV|st. Joost en nu werkzaam als beeldend kunstenaar. In dit artikel deelt zij haar observatie van een werk dat zij bezocht in Witte de With, Rotterdam.

Bronnen:

Tentoonstelling In the Belly of the Whale. Witte de With Center for Contemporary Art Rotterdam

Bezoekersgids najaar 2016. In the Belly of the Whale. Witte de With Rotterdam.

www.hamzahalloubi.com

 
beeldblog:
#5 - De stilte van het licht
Vandaag ben ik begonnen in de essay-bundel De stilte van het licht: schoonheid en onbehagen in de kunst van Joost Zwagerman. Een b...
 
observatie:
Gestalte (1992) - Esma Yiğitoğlu
Het werk Gestalte toont een ruwe huid die uitnodigt tot aanraken, tegelijkertijd wekt ze het vermoeden open te kunnen scheuren. He...
Door: Gastauteur
 
observatie:
Pelvis I. - Georgia O' Keeffe
Een gat in een werk is geen suggestie van een andere ruimte, maar confronteert met de ruimte waarin het werk hangt. In het schilde...
Door: Gastauteur