Agenda Artikelen Zoeken Contact Partners Auteurs
 
0
filters actief
Kaart weergeven
 
Alle items weergeven
Agenda
advies aan de jonge kunstenaar
Agenda
AiR
Art&Music
Blog
Expositie
Interview
Openbare ruimte
Opinie
Praktijk
Publicatie
Recensie
Snacks
Uit de archieven
Video
WKDNX
XTRA
Created with Sketch.

Post uit Venetië: Non Toccare #3

Traditiegetrouw zijn er gedurende de Biennale van Venetië op diverse locaties in de stad Collateral Events te vinden. Ook op onverwachte locaties kun je ineens een buitencollateral aantreffen zoals The Golden Tower van James Lee Byars op de Campo San Vio. Hoewel de meer dan twintig meter hoge sculptuur moelijk te missen lijkt, kun je wandelend vanaf Gallerie dell’Academia richting Palazzo Cini er ineens zomaar mee geconfronteerd worden.

800_golden_tower_4

Vanaf de Canal Grande is het zonder twijfel een fotogenieke blikvanger, die ook onvermijdelijk andere associaties oproept dan de spirituele overtuiging van de curator Albert Salvadori.

‘The splendor of gold hints at the symbol of the sun but also becomes a symbol of inner illumination, of intellectual knowledge and spiritual experience, a concept of divinity, that’s the deeper motivation in James Lee Byars’s use of gold…it is the ultimate symbol of greatness and the infinite.’

800_golden_tower_3

James Lee Byars deelt een geschiedenis met Venetië, niet alleen omdat hier verschillende keren zijn werken zijn getoond, hij heeft hier met een zekere regelmaat gewoond en gewerkt. Het idee van The Golden Tower onstond al in 1976 als ‘a monument for humanity’ aldus de weduwe van James Lee Byars Wendy Dunaway. ‘Venice was both his home and a metaphor for east meeting west. I can’t imagine a more fitting tribute in these times.’*

800_golden_tower_1

The Golden Tower is het grootste werk van James Lee Byars en nu ook voor de eerste keer te zien zoals het is bedoeld door de kunstenaar namelijk in de buitenruimte.
Getuige de vele foto’s die rondzwerven op het internet, een geliefd object voor visuele weergave. De subtiele pogingen van de Fondazione Giuliani, die verantwoordelijk is voor deze presentatie, om mensen te weerhouden om het werk aan te raken zijn echter tot op heden niet te vinden tussen het fotomateriaal. Hoe de werkelijkheid er soms net iets anders uitziet en de laatste in de serie Non Toccare van de editie 2017, Viva Arte Viva.

 

* Bron Designboom


 
Auteur:
Esther van Rosmalen

Campo San Vio, Venetië, Italië

Onder de noemer Viva Art Viva, van curator Christine Macel, is de 57e Biënnale van Venetië een feest voor de kunsten. Een editie die is gemaakt door en voor de kunstenaars, waar hun manier van werken de hoofdrol speelt, welke vragen ze zichzelf stellen en welke kunstenaarspraktijk ze ontwikkelen.

De Biënnale is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00, maandag gesloten. De Collateral Events kunnen afwijkende openingstijden hebben wat allemaal terug te vinden is op de website van de Biënnale. De Biënnale en de Collateral Events, waaronder The Golden Tower, zijn nog tot te bezoeken tot en met 26 november 2017.

 
blog:
Post uit Venetië: Non Toccare #1
Onder de noemer Viva Art Viva is de 57e Biennale van Venetië een feest voor de kunsten. Een editie die is gemaakt door en voor de...
 
blog:
Post uit Venetië: Non Toccare #2
Onder de noemer Viva Art Viva is de 57e Biennale van Venetië een feest voor de kunsten. Een editie die is gemaakt door en voor d...
 
recensie:
Post uit Venetië: Studio Venezia van Xavier Veilhan
Bij de landenpaviljoens in de Giardini is het niet ongewoon om de architectonische situatie uit te dagen. Deze keer heeft het Fran...
 
recensie:
Post uit Venetië: De aanrakingskracht van Erwin Wurm
De voorgaande inzendingen voor het Oostenrijkse paviljoen zijn niet in mijn geheugen blijven hangen, wat ik wel weet is dat ze eno...