Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Rijksstudio

Hoe gaat een groot museum met een enorme collectie mee met zijn tijd? Verschillende vooraanstaande musea beantwoorden deze vraag met een online databank. Alles openbaar en alles online. Ze geven gehoor aan de droom van Paul Otlet, die in 1895 begon aan een project om een grootschalige databank aan te leggen.

’De bibliografische databank en de beeldbank werden door Otlet beschouwd als het fundament van een mondiaal kenniscentrum, dat ten dienste moest staan van de emancipatie van arbeiders en – uiteindelijk – een betere wereld.’’[1]

Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft gelijktijdig met de heropening, in 2012, 125.000 werken en objecten online geplaatst. Deze online databank draagt de naam Rijksstudio en geeft mensen de mogelijkheid om afbeeldingen gratis, met hoge kwaliteit en rechtenvrij te downloaden. De kunstwerken van het Rijksmuseum zijn voor iedereen, volgens directeur collecties Tacco Dibbets. [1] De website is een nieuwe publieksfunctie waarmee het museum zijn zichtbaarheid kan vergroten.

De vraag die veel mensen zich stellen is of mensen nog wel naar het museum gaan als ze al het werk online kunnen bekijken. Hier maakt het Rijksmuseum zich niet zo druk om. Als antwoord geven ze dat ook wanneer je een werk in een boek hebt gezien, je het in het echt wilt komen bekijken. Mensen willen de echte beleving, het echte werk. Weten wat er te zien is kan voor een extra stimulans zorgen. Er is op het moment juist veel belangstelling voor werken waar veel foto reproducties van bestaan. [2]

Zoals eerder gezegd is niet alleen het Rijksmuseum bezig met haar collectie online te presenteren, ook andere musea gaan met de tijd mee. Google maakt hier gebruik van en vormt een platform voor 151 musea, Google Art Project (sinds 2011). Ze maken een selectie van de topstukken en geven de bezoeker de mogelijkheid om digitaal het museum te bezoeken. Je kan zover inzoomen dat je de kwaststreken kan zien. Je krijgt een gevoel van hoe groot de werken zijn en kan gelijk de bijbehorende informatie lezen. [3]

Tot nu toe zijn mensen er laaiend enthousiast over. Het geeft meer mensen toegang tot de kunstwereld. De technieken die zijn gebruikt om dit te bewerkstelligen zijn ronduit bewonderenswaardig. Verschillende partijen lijken allemaal met de neuzen in dezelfde richting te staan. Dit is de toekomst, maar het is nog te vroeg om langdurige consequenties te overzien.

 


 
Auteur:
Tessa Chaplin

Rijksmuseum, Museumstraat 1, Amsterdam, Netherlands

[1] Driel, H. van. (2004). Beeldcultuur. Amsterdam, Nederland: Boom.

[1] AD. (2012, 30 oktober). Rijksmuseum zet 125.000 beelden online. Geraadpleegd van http://www.ad.nl/ad/nl/1002/Show/article/detail/3339859/2012/10/30/Rijksmuseum-zet-125-000-beelden-online.dhtml

[2] Aalberts, K. (2012, 31 oktober). Rijksmuseum zet werken online. Geraadpleegd van http://www.volkskrant.nl/archief/rijksmuseum-zet-werken-online~a3339983/

[3] Wikipedia. (z.j.). Google art project. Geraadpleegd op 25 april, 2016, van https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Art_Project

 
oproep:
Peer paper notes issue 3
Peer is een internationaal platform voor kunstenaars die zich focussen op het geschreven woord, beeld en het kunstenaarsproces. Na...
 
snack:
Rafael Rozendaal
Met de komst van de computer is de digitale kunst geboren. Zoals de naam al suggereert maakt deze kunst gebruik van digitale techn...
 
dans:
Seperate Ways
Het Nederlands Dans Theater presenteert twee verschillende korte dansstukken in een avond. 'Shut Eye' van Sol Léon en Paul Lig...