Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Sint-Implex

Een jaar geleden sloegen tien kunstacademie studenten, van Sint-Lucas(Gent) en St. Joost (Breda),de handen ineen om de tentoonstelling Sint-Implex te realiseren. Een tentoonstelling die is voortgekomen uit een nauw samenwerkingsverband.  Voor de kunstenaars lag de nadruk op het onderzoek en de discussie omtrent de positie die kunst inneemt, de bewegingen die op dit moment zichtbaar zijn, hoe zij zich hierin positioneren en welke rol de kunstacademie speelt. Het concept om samen te komen en van elkaar te leren doormiddel van een open discussie is bewonderenswaardig. Om dit op gang te krijgen hebben ze ervoor gekozen om de tekst De hedendaagsheid van de hedendaagse kunst van Juliane Rebentisch als uitgangspunt te nemen

Hier volgt de poëtische vertolking van Jonas Apers op dit stuk:

Als een dronken profeet, waarschuwt de modernistische filosoof Paul Valery het punt van het heden zonder meer in het actuele ogenblik te prikken. De implex laat immers de veilige grenzen van de horizon vervagen, waardoor het nu niet langer vereenzaamd is, maar ongewild door het verleden en toekomst bevlekt wordt. Het heden is geen heremiet, maar wordt bezwangerd door het verleden en verleid door de toekomst. De hedendaagsheid van hedendaagse kunst vormt de kiem voor wat heden ten dage ontstaat. Ontsnapt aan de antitraditie en originaliteit van het modernisme, kan volop gelurkt worden aan historisch zoetigheden. De individuele loper wordt uitgerold, de weg vrijgemaakt. Maar na jaren verblind en gestuwd te worden door de dankbare vooruitgang en welvaart, rest ons nu niks meer dan wat in het rond te schoppen. Leeg eclecticisme, historisch amnesie, onverschilligheid en verveling. Of hoe iedereen zich zelf een weg moet banen doorheen de ruines van het heden.

Het is spijtig dat de gesprekken en briefwisselingen niet zichtbaar zijn gemaakt voor het publiek. Het tekstuele aspect van het project, die inhoudelijk veel inzicht kan verschaffen, komt hierdoor tijdens de expositie nauwelijks naar voren. Het feit dat er een sterke eindpresentatie uit heeft mogen komen, waar je als bezoeker van kon genieten zonder deze aanvullende informatie, lijkt mooi meegenomen. De kunstenaars doen individueel een uitspraak over hun positie ten opzichten van het begrip hedendaagsheid, met als resultaat een eclectisch expositie. Sterke werken die geen moeite hebben om op zichzelf te staan. Het is een feest aan verscheidenheid … wat duidelijk maakt dat het begrip hedendaagsheid zich niet makkelijk laat vangen.

Nu, één jaar later hebben de 5 kunstenaars van het St.Joost, op 20 januari 2017, een tentoonstelling in de Fabriek (Eindhoven), samen met hun eigen afstudeerjaar. Opnieuw treden ze in discussie tijdens een korte werkperiode die zal worden afgesloten met de tentoonstelling Acceleration(ism), waar wij als bezoekers weer van mogen genieten.

dsc_0237

Yonas Seyoum

alice-chaplin-ricardo-buijs

Alice Chaplin & Ricardo Buijs

SONY DSC

Ricardo Buijs

SONY DSC

Erika Zwaan

gustave-demoen-2

Gustave Demoen

SONY DSC

Gustave Demoen

SONY DSC

Toon Boeckmans

SONY DSC

Jonas Apers

SONY DSC

Rick van Meel

SONY DSC

Rick van Meel

SONY DSC

Matthew Lanning

SONY DSC

Christa te Dorsthorst


 
Auteur:
Tessa Chaplin

Breda, Netherlands

Deelnemende kunstenaars: Jonas Apers, Toon Boekmans, Ricardo Buijs, Gustave Demoen, Christa Dorshorst, Alice Chaplin, Matthew Lanning, Rick van Meel, Yonas Seyoum en Erika Zwaan

Foto's van Isle Wolf en Jeroen Vermunt

Locatie: Electron

 
WKNDX:
Anna Püschel about Layers of Reality
My name is Anna, I am a visual artist working with photography. Layers of Reality is a project about perception. I am fascinated b...
 
recensie:
In de ban van BredaPhoto
Na een maand lang verschillende locaties te hebben afgestruind is BredaPhoto tot een einde gekomen. De grote billboards die door d...
 
onderweg:
Eva Hesse: materialisatie van de mentale ruimte
Hoe kan een mentale ruimte verbeeld worden in materiaal? Wat is de mentale ruimte voor mij? Hoe wordt deze zichtbaar in materiaal?...