Uitgeverij Flat i verleidt ons om de grenzen van het begrip publicatie te verruimen. Het gegeven van publicatie is een reëel onderdeel in de kunsten. De specifieke vorm maakt echter niet vanzelfsprekend deel uit van het artistiek proces, maar heeft veelal een registrerende functie. Flat i verkent het dilemma dat speelt tussen de representatie van het kunstwerk én het kunstwerk zelf.
‘An Evening with Flat i’ Mauro Cerqueira en Systems House (fotografie Diana Duta)
De eerste en reeds bestaande publicatie van Flat i, ‘One Big Lounge Scene’ door Mike Pratt wordt uitgegeven in een gelimiteerde oplage van slechts 60 stuks. Logischerwijze kan het werk van Mike zich niet volwaardig manifesteren in een gekaderde context. Met behulp van eenvoudige materialen, waaronder een sixpack bier, is de uitgave te transformeren naar een installatie met persoonlijke uitkomsten.
‘One Big Lounge Scene’ bevat vijftien A3 riso prints en een handleiding voor de installatie van het werk (ontworpen door Loes Verstappen). Met de opbrengst van de verkoop van deze editie wordt de daarop volgende publicatie van Flat i gefinancierd
‘One Big Lounge Scene’ Mike Pratt
De tweede aangekondigde uitgave, in een nog onbekende vorm, zal van de hand zijn van Hedwig Houben ‘For The Hand, the Eye, It and the Foot’. De enige zekerheid is dat deze volgt op het continue proces van de performance van Hedwig in 2013 ‘The Hand, the Eye and It’. Hier neemt de rechterhand van Hedwig, in een plasticine verschijningsvorm, de rol aan van mediator in een samenwerking tussen de performer, het Oog van de maker en een illusoir Het dat zich manifesteert als een ondefinieerbaar object van vleeskleurige plasticine. Een tussentijds handgeschreven en getekend script uit 2014 wordt in 2015 geprolongeerd door een nieuwe performance ‘The Hand, the Eye, It and the Foot’. Deze keer met een nieuw element, namelijk The Foot die wordt verbeeld in de vorm van een uitgesproken modieuze roze sneaker, eveneens van plasticine. De complexe rol tussen de verschillende elementen en hun relaties worden door Hedwig beargumenteerd, de basis van waaruit de verschillende elementen hun letterlijke en figuurlijke rol spelen.
‘Philip Ewe: PLATOON’ (fotografie Simon Kentgens)