Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Advies aan de jonge kunstenaar #18

BIG?

Drie gebeurtenissen van kleine levens vallen op één dag samen tijdens het schrijven van dit advies door mijn gedachten te ordenen, om iets te willen vertellen over het schijnbaar onbelangrijke, hoe belangrijk dat is.

Is dit alles BIG genoeg? Is het een BIG advies? BIG is de onoverzichtelijke superlatief van dit decennium, daarom negeer ik die term en verschuif de aandacht voor het advies naar het persoonlijke van de observatie, het opmerken, het inzicht. Door de jaren heb ik ontdekt dat daar het vermogen zit en dat wil ik nou juist vertellen: ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen worden vanzelf (een) werk.

Voor me staat een foto van een portier in Napels, ik noem hem Rafaël, hij personifieert een nieuw project. Rafaël is in een bepaalde mate psychisch gestoord en heeft een baantje om bezoekers binnen te laten op de rondleiding naar de Griekse Neapolis, gelegen onder het oude centrum.

Een nietszeggende deur brengt me van een gewone Italiaanse steeg naar diepe geschiedenis. Die deur wordt geopend door Rafaël die me met zijn priemende deze-taak-goed-tot-uitvoering-brengen ogen naar binnen begeleidt en na de laatste toerist met zijn lichaam in een hoekstand net iets te lang door de kier naar buiten blijft kijken. Zijn wangen klemt hij tussen deur en kozijn. Dan kijkt hij met één oog, daarna met zijn neus, nog even de straatgeur opsnuivend, waarna hij zich voorzichtig terugtrekt en de deur sluit. Hij draait zich om en ziet niemand meer. Met het afsluiten heeft hij zijn opdracht volbracht en verzinkt met zijn onderarmen op het marmeren blad van het dressoir, ja-knikkend tegen een rode plastic kleerhanger in zijn handen waar hij mee speelt. Bij binnenkomst zie ik niets aan hem, maar de kleine niet in tempo en gewoonte passende bewegingen verraden zijn geestelijke toestand.

Acht klonkies voeren een stemmenspel op onder regie van Keto Stiefcommando

is de ondertitel van Daedalea, een bundel van Tomas Lieske. De Afrikaanse klonkies met klinkende namen als Mosje, Merci Merci en Imker Graad om er drie te noemen, leven op straat in Parijs. Lieske laat ze praten in zijn gele boekje, een uitheemse tekst die een brug slaat naar de drukke mannen met hun waren, wonderlijke levens in grote steden. Ik tuimel in deze voor mij onbekende manier van kijken en schrijven. In navolging op de speelse gedachtegangen die ook de diepte raken van het eigen bestaan zou ik mezelf en twee collega’s kunnen opvoeren:

Little Data
Little Brother
&
Little Ego

THEY DANCE A MEXICAN SUNDAY

een nieuwe zin waarin de esthetiek zich in de lach bevindt, niet in een perfect lichaam. Al zoekend naar het postkantoor van Charles Bukowski in Los Angeles – gesloten want het is zondag dus neus op het raam – bevind ik me even later op een plein vol dansende Mexicanen die zich niet roeren om de schoonheid van de beweging maar om de sensatie van de hechting, het plezier. Ze delen de salsa.

Karin van Pinxteren


 
Auteur:
Gastauteur

Heeswijk Dinther, Nederland

Karin van Pinxteren (‘s-Hertogenbosch 1967) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Breda. Ze maakt installaties, performances, video, twee-dimensionaal werk, schrijft beschouwingen op haar blog Nachtportier en maakt korte poëzie.

Over haar werk zegt Karin:

‘Je ziet de ander, je bent jezelf, daarentegen kun je jezelf alleen in de spiegel helemaal zien. Concluderend is het eigen bestaan redelijk onzichtbaar terwijl het bestaan van anderen geheel in beeld is. Hieruit ontstaat de wil tot reflecteren en communiceren die manieren zijn om het eigen bestaan concreet te maken. Op pogingen tot samenvallen volgen pogingen tot samenvallen. Door de onmogelijkheid hiervan, want we zitten nooit op een lijn, niet met de ander en niet met het zelf, blijken het oneindige bewegingen te zijn.’

In het artikel The Maverick, te lezen op de website van Mr. Motley verteld Karin over haar tijd na de academie.

 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #17
De kunst van het doorbijten Het was mijn instelling om iets te schrijven over hoe je uit het zwarte gat klimt waar jonge kunste...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #16
Er is in het gebouw waarin onder andere mijn atelier zich bevindt, een trap en een lift. Als het even kan neem ik de trap. Mijn we...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #15
Al vanaf je dappere, overmoedige, roekeloze, maatschappelijk onhandige keuze om te gaan studeren aan een kunstacademie zie ik je a...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #14
Hoe een werk kan ontstaan en net zo goed mislukt en wat daarna. Het begint meestal in mijn atelier. Ik pak een stuk materiaal e...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #13
Ik moest geld verdienen, dus na mijn afstuderen ging ik aan de slag in een meubelwinkel. Het was een dure winkel. Er kwamen niet v...
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #12
Hieronder lees je de brief die Renée Verberne schreef voor het boek Eenenveertig brieven van de jonge kunstenaar dat ze samen met...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #11
Welkom in het ‘echte’ leven.  Daar sta je dan, afgestudeerd en met meerdere diploma’s op zak. Begonnen op het vmbo, door...
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #10
Voor we beginnen zal ik me eerst voorstellen. Mijn naam is Hester van Tongerlo, 26 jaar en op dit moment  twee jaar afgestudeerd ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #9
Witte Rook vraagt en ontvangt 'Advies aan de jonge kunstenaar'. Om jou te inspireren en motiveren om je eigen weg te gaan en beeld...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #8
Na de academie ligt de hele wereld voor je open, maar zit niemand op je te wachten. Deze dynamiek met enerzijds vrijheid en mogeli...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #7
WELKOM! Welkom is misschien niet meteen het eerste woord wat me te binnen schiet als ik terugdenk aan de eerste stappen die ik ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #6
Een broedplaats voor dans noemde ik het gezelschap bij oprichting dat nu inmiddels vijftien jaar bestaat. Dansnest heeft in die pe...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #5
Toen ik dit jaar als lid van de artistieke commissie van De Cacaofabriek aan het scouten was op verschillende academies in het zui...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #4
Beste collega kunstenaar, Mijn naam is Maarten Spons. Van 2005 t/m 2009 heb ik gestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #3
Om te beginnen.. Om te beginnen met hoe het is zo’n eerste jaar na het afstuderen zijn er denk ik een aantal standaard zaken ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #2
Beste jonge kunstenaar  en nieuwe collega, Dit stukje advies is gebaseerd op mijn ervaringen zo ver, vanaf het afstuderen tot ...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Advies aan de jonge kunstenaar #1
Ik denk dat ik de laatste ben die advies moet geven aan de jonge kunstenaar. Ieder ervaart het anders, de een heeft meteen veel ex...
Door: Gastauteur