Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Daniel Arthuus over het menselijk gedrag, sociale constructen en monumentale beeldtaal

Sinds maandag 8 juni is het bijgebouw met het huisnummer 109, beter bekend als de projectruimte, van hem. De witte muren raken verscholen achter woorden en zinnen, gedachtenspinsels weergegeven in houtskool. Vraagstellingen die je na laten denken of ze betrekking hebben op religie of juist niet. Is het een verlangen naar een wereld zonder ontzag voor de ideeën van een god, of laat het je nadenken over dat ideeën slechts ideeën zijn? Of ben je gewoon een prooidier wat probeert te overleven op deze hiërarchie-loze wereld?  Deze bevragingen legt Daniel deze twee weken vast in foto’s en in graniet.

Gewoon kunstenaar…

Toen ik 17 was zocht ik paniekerig naar een beroep waar ik mijn creativiteit ongeremd in los kon laten. Nooit was het in mij opgekomen om naar een kunstacademie te gaan totdat mijn docent kunstgeschiedenis mij vroeg waarom ik niet gewoon kunstenaar werd. Het gevoel wat je hebt als je al de hele ochtend je bril zoekt en die gewoon op je voorhoofd zat, zo voelde ik mij toen. Nooit had ik de gedachte gehad om zelf kunstenaar te worden terwijl ik meerdere kunstenaars in de familie heb. Momenteel ben ik drieëntwintig jaar en heb ik nog een lange weg te gaan, maar ik had het kunstenaarsschap voor geen goud willen missen.

Natuur, religie verheerlijking als bronnen van inspiratie

Wat mij fascineert zijn een aantal dingen. De eerste is menselijk gedrag en de sociale constructen die mensen maken om zichzelf te organiseren. Daaruit volgen wetenschappelijke verklaringen voor dat gedrag en hoe wij onszelf interpreteren. Verder laat ik mij inspireren door natuur en religie en hoe wij mensen dat verheerlijken boven onszelf.

Ondertussen bij Witte Rook

Op dit moment ben ik bezig met meerdere projecten, maar de boventoon wordt gevoerd door een granieten werk wat ik wil maken. Namelijk een manifest over de classificering van de mens als dier die ik wil gaan drukken op een plaat graniet. Daarnaast onderzoek ik monumentale beeldtaal, hiervoor laat ik mij inspireren door Bernd- en Hilla Becher en composities uit de renaissance.

De kracht van achtergrondmuziek en toekomstplannen.

Zwart tekenmateriaal, een wit oppervlak en een camera. Oh, en op de achtergrond Frank Sinatra. In de toekomst zou ik graag een residentie van een paar maanden in Japan willen doen om mijzelf meer te kunnen verdiepen in het maken van Washi Papier.

Dit zijn zeker vragen/zaken waardoor ik mij ook laat inspireren. Maar die kunnen misschien verwarrend overkomen in deze context. Ik heb als alternatief het oranje stuk ertussen gezet.


 
Auteur:
Gastauteur

 
Auteur:
Kyki Vermaire

Stationslaan 111, Breda, Nederland

Daniel Arthuus werkt vanaf 8 juni tot en met 22 juni 2020 bij Witte Rook. De resultaten hiervan zijn te zien tijdens zijn eindpresentatie die op vrijdag 19 juni as van 19.30u - 22.00u wordt geopend.

Dit jaar verbindt Witte Rook kunstenaars met elkaar door ze een gezamenlijke werkperiode aan te bieden. Zijn werkperiode viel samen met de werkperiode (WKNDX) van Jessica van Deursen. Ieder werkt voor zich in een aparte ruimte, maar er is nu ruimte om met elkaar het gesprek aan te gaan over hun kunstenaarspraktijk en mogelijk een samenwerking te starten.
Witte Rook hanteert het anderhalve meter protocol. 

Tekst is geschreven door Daniel Arthuus, samengesteld door Kyki Vermaire

 
19.06.2020
WKNDX Jessica van Deursen | XTRA Daniel Arthuus
Eindpresentatie Jessica van Deursen | Alter Moderna The Great Health Dionysos, de mythische beschermer van de wildernis, inspire...
 
XTRA:
Heersers van onze huidige maatschappij: perfectie, materialisme en consumptiedrang
Zoals reeds aangekondigd maakt Witte Rook dit jaar een koppeling tussen WKNDX en XTRA. Twee werkperiodes die -normaliter- fysiek b...
Door: Gastauteur
 
WKNDX:
Gekleurde tekst, tsjilpende mussen en notitieboekjes: online residency bij De Graaf & Co.
Nancy de Graaf meldde zich aan voor een werkperiode bij Witte Rook. Toentertijd nog in de veronderstelling dat de werkperiode aan ...
Door: Gastauteur