Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

Hemaseh Manawi Rad: overloop tussen Nederlandse en Iraanse cultuur

“Mijn werk is te zien als een zelf gevormd puzzelstukje dat net tussen de culturen in past. Een soort combinatie van de twee, wat zorgt voor een opvallende overloop tussen beiden. Een overloop, net zoals een tapijt.” – Hemaseh Manawi Rad

Hemaseh Manawi Rad (1995) is beeldend kunstenaar en stuurt bepaalde gewoontes bij zodat ze beter bij haar passen en ze zich thuis voelt tussen twee culturen. Per werk kiest ze media en materiaal om de essentie beter uit te laten komen. Dit zorgt voor diversiteit in beeld en prikkeling: iets wat ze graag opzoekt. Een stimulans voor verschillende zintuigen met een sociale twist. Een sfeervolle omgeving die publiek uitnodigt om een dialoog te openen over onder andere tradities, cultuur en jeugd. Interactie met de kijker is belangrijk voor Hemaseh en zij wil dit bereiken door videowerk, tekst en performance te gebruiken.

De kunstenaarspraktijk is voor Hemaseh een verlengde van alles wat al speelt. “Mijn kunstenaarspraktijk lijkt voor andere misschien erg sporadisch. Mijn hoofd werkt als een slowcooker. Er komt ontzettend veel beeldmateriaal binnen wat tijden ligt te sudderen tot er plots een drang ontstaat om er werk van te maken. Dat is ook de reden dat ik kunstenaar ben geworden.”


Hemaseh haalt inspiratie uit haar dromen, herinneringen en televisie. Deze dingen vloeien sterk in elkaar over qua beeld. Daarom is het lastig om te bepalen waar een beeld van origine vandaan komt. Met name de vervorming is interessant voor Hemaseh. Een beeld wat zo ontspoort raakt van de werkelijkheid, maar nog steeds de beleving van echte ervaring opwekt.

Momenteel onderzoekt ze wat voor een invloed Centraal-Europees denken heeft op haar belevingswereld en op die van anderen. Haar hele leven is ze gevoed door Nederlandse en Iraanse media, het is apart om te ervaren hoe tegenstrijdig dat allemaal is.

Deze tegenstrijdigheid valt haar ook op in haar werk. “Ik heb het idee dat mijn Perzische roots een grote invloed hebben op mijn materiaalkeuzes. Ik heb een esthetische blik die ik niet af kan schudden. Maar dit alles wel met mega gestructureerde Westerse invloeden. Zo wil ik het denkbeeldige kader strak hebben, maar alles binnen dat kader mag extravagant zijn.”

Hemaseh hoopt dat haar werk een visuele prikkel is voor mensen en uitnodigt om een dialoog aan te gaan over herkenning in tegenstrijdigheid.

Slowcooking toekomst

Wat voor Hemaseh belangrijk is om te werken is een plek, tijd en haar slowcooking hoofd, dat barstens vol zit met mooie ideeën. “Er is nog zo veel wat ik zou willen doen. Maar ik heb gemerkt dat ik veel voldoening haal uit zelf opgezette projecten. Ik hoop in de toekomst vaker en vooral grotere projecten op te mogen zetten voor zowel mezelf als mijn mede-kunstenaars.”


 
Auteur:
Kyki Vermaire

Stationslaan 111, Breda, Nederland

Hemaseh Manawi Rad heeft in de periode 2 tot en met 16 december een werkperiode bij Witte Rook, de resultaten hiervan zijn te zien van vrijdag 13 tot en met zondag 15 december.

OPENING
vrijdag 13 december 2019 om 19.30 uur.
daarna geopend op zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur
toegang is gratis

 
13.12.2019
WKNDX Hemaseh Manawi Rad
Hemaseh Manawi Rad (1995) woont en werkt in Eindhoven. Afgestudeerd in 2018 aan AKV St. Joost, BA autonoom beeldende kunst. ''...
 
WKNDX:
Het visuele dagboek van Aalt van de Glind
"Het ambachtelijk film procedé stelt mij in staat om divers beeldmateriaal doormiddel van het afdrukken tot een geheel te vormen....
 
WKNDX:
Rachel van Vliet: tijd, tekst en beeldende kunst
Rachel van Vliet (’94) behaalde in 2018 haar bachelor Fine Art aan de HKU. Ze wil met haar werkperiode bij Witte Rook uit haar d...
 
WKNDX:
Maureen Jonker: geometrie en het menselijk lichaam
Maureen Jonker (1994) plaatst de disciplines schilderkunst, fotografie en ruimtelijke installaties naast elkaar en trekt ze vervol...