In deze vijfde aflevering van De Octopus spreekt Roeliena Aukema met kunstenaar Monika Dahlberg en curator Marjolein van de Ven over de vertaling van het kunstwerk. Hierbij gaat het om het moment waarop een kunstwerk zich voor het eerst toont aan de buitenwereld en welke afwegingen dit in gang zet. Tijdens de opname in Stedelijk Museum Breda komt aan bod hoe een werk beïnvloed wordt door de ruimte waarin het tentoongesteld wordt en welke rol het publiek hierin speelt. Wat gebeurt er met het werk wanneer deze zich bevindt tussen het atelier en de tentoonstellingsruimte en het realiseren en presenteren in? Hoe ga je om met herkenningspunten in het kunstwerk? Monika en Marjolein vertellen vanuit verschillende perspectieven hun verhaal over de wisselwerking tussen kunstenaar, kunstwerk en presentatiecontext. Luister de podcast op Soundcloud of op Spotify.
In dit gesprek vertelt Monika over haar praktijk als kunstenaar en waarom ze geen vast atelier heeft. Ook beschrijft ze hoe samenwerkingen en residencies van toegevoegde waarde kunnen zijn in het kunstenaarsproces. Monika gaat verder nog dieper in op het Apprentice Master project waaraan ze deelnam bij Kunstpodium T en hoe dit is uitgelopen op een residency in de kunstruimte bij haar thuis. Marjolein vertelt over de tentoonstelling Nachtvlucht van Pieter Laurens Mol en het publieksprogramma dat ze hierbij georganiseerd heeft. Hierdoor maakt ze duidelijk hoe een curator alle aspecten van het proces van de kunstenaar in acht moet nemen bij het maken van een tentoonstelling. Ook krijg je meer te horen over het project BIJ/NA, het jaarlijkse residency programma voor alumni van St. Joost School of Art and Design waarvan Marjolein mede-organisator is.
Kuboko Kumozi Kakinga, Monika Dahlberg (2020)
Monika Dahlberg is kunstenaar en maakt collages en sculpturen. In haar werk wilt Monika de toeschouwer bewust maken van de culturele uitingen die ons worden opgelegd, bijvoorbeeld door te laten zien dat veel afbeeldingen en beelden in onze maatschappij in een zelfde mal worden gegoten. Dit doet ze door te verwijzen naar herkenningspunten uit de popcultuur, bijvoorbeeld door haar sculpturen te voorzien van Mickey Mouse oren, of door Afrikaanse beelden te beschilderen met wit en goud. Op dit moment is Monika bezig met een grote serie beelden, die ze als ‘leger’ over de wereld verspreid, net als de culturele uitingen zelf.
Werk van Pieter Laurens Mol tijdens Nachtvlucht (2022)
Marjolein van de Ven is curator hedendaagse kunst bij Stedelijk Museum Breda. Marjolein is afgestudeerd als industrieel ontwerper aan de TU Delft, maar heeft zich daarna gefocust op de beeldende kunst. Ze heeft een achtergrond als conservator bij verschillende musea en kunstorganisaties en is betrokken bij initiatieven zoals bijvoorbeeld Kunstvlaai. Tevens is Marjolein schrijver en redacteur, onder andere bij kunstmagazine Tubelight.
De volgende podcast, tentakel 6 transformatie van het kunstwerk is vanaf maart online te 15 beluisteren. Voor alle verschijningsdata klik hier. Vanaf mei worden er ook vier beschouwende essays gepubliceerd op het online platform van Witte Rook die dieper ingaan op de inhoud van de gevoerde gesprekken. Deze zijn geschreven door Zeynep Kubat over reflectie (tentakel 3 en 6), Joram Kraaijeveld over presentatie (tentakel 4 en 5), Philippine Hoegen over onderzoek (tentakel 1 en 7) en Liza Voetman over productie (tentakel 2 en 8).
De podcastserie De Octopus wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaanfonds in de regeling Kunst Media.