In deze vierde aflevering van De Octopus spreekt Roeliena Aukema met kunstenaar Susanne Khalil Yusef en curator Eva Langerak over het publieke delen en de rol hiervan in hun praktijk. Hierbij gaat het om het moment waarop een kunstwerk door het publiek gezien wordt in de vorm van een presentatie of tentoonstelling. Het contact met anderen is belangrijk, maar ook hoe het kunstwerk in zo’n situatie tot uiting komt. Hoe ga je om met je publiek in relatie tot de context van de ruimte? Wat is de rol van een presentatiemoment in het proces van de kunstenaar en hoeveel laat je hiervan aan anderen zien? Eva en Susanne gaan in dit gesprek op zoek naar antwoorden op deze vragen en de overeenkomsten en verschillen tussen de kunstenaar en de curator. Luister de podcast op Soundcloud of op Spotify.
In dit gesprek vertelt Susanne over haar ervaringen met cureren en de vervagende grenzen tussen de rol van kunstenaar en curator bij de tentoonstelling Halte (2019) die in TAC te Eindhoven plaatsvond en de Limburg Biënnale #2 (2022) in Marres. Ook gaat ze dieper in op hoe een samenwerking tussen kunstenaars en performers van toegevoegde waarde kan zijn voor haar werk. Eva vertelt over de veranderende rol van de curator en hoe de tentoonstelling Space to Breathe (2022) in de Grote Kerk in Breda tot stand is gekomen. Ook geeft ze inzicht in de wisselwerking tussen het kunstwerk, het publiek en welke rol de curator speelt. De podcast is opgenomen op de Rijksacademie in Amsterdam in de studio van Susanne.
Listen- Newsha Tavakolian, 2016, De Grote Kerk Breda. Installatiefoto uit de tentoonstelling ´Space to Breathe’. Foto: Ron Magielse
Eva Langerak is junior curator bij de Grote Kerk in Breda. Ze volgde de master Curating Art and Cultures aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit en werkte onder andere voor Stedelijk Museum Amsterdam, de Vleeshal in Middelburg en het International Film Festival in Rotterdam. Onlangs maakte ze samen met Magnus fotograaf Newsha Tavakolian voor BredaPhoto de groepstentoonstelling Space to Breathe (2022). Eva is geïnteresseerd in de sociaal geëngageerde potentie van kunst. Daarnaast dirigeert ze een onderzoek naar het Forum Festival, een interdisciplinair festival in Middelburg over het collectief geheugen en de rol van het archief.
Moving Stories – Susanne Khalil Yusef, 2022, Valkhof Museum Nijmegen. Foto: Flip Franssen
Susanne Khalil Yusef is kunstenaar en heeft beeldende kunst gestudeerd aan St. Joost School of Art & Design. Ze is geboren in Duitsland waar haar ouders vanuit Palestina naartoe zijn gevlucht. Tijdens haar jeugd heeft ze om deze reden door verschillende Europese landen gereisd. Haar werk heeft een sterke relatie met haar familiegeschiedenis en is ze zich in de afgelopen jaren steeds meer gaan verdiepen in de Palestijnse cultuur. Susanne maakt mixed-media installaties, die bestaan uit bijvoorbeeld muurschilderingen, sculpturen, textiel, video en lichtobjecten. Ook nodigt ze mensen uit om in deze installaties op te treden. Haar werk lijkt luchtig en speels, maar heeft ook een andere lading die verwijst naar de gevaarlijke situaties en het leed waar haar familie mee te maken heeft gehad. Susanne stelt met haar werk kritische vragen over ontheemding, identiteit en sociaal geografische machtsverhoudingen, verbonden aan haar eigen geschiedenis. Op dit moment neemtSusanne deel aan het residency-programma van de Rijksacademie in Amsterdam.
De volgende podcast, tentakel 5 de vertaling van het kunstwerk is vanaf 8 maart online te beluisteren. Voor alle verschijningsdata klik hier. Vanaf mei worden er ook vier beschouwende essays gepubliceerd op het online platform van Witte Rook die dieper ingaan op de inhoud van de gevoerde gesprekken. Deze zijn geschreven door Zeynep Kubat over reflectie (tentakel 3 en 6), Joram Kraaijeveld over presentatie (tentakel 4 en 5), Philippine Hoegen over onderzoek (tentakel 1 en 7) en Liza Voetman over productie (tentakel 2 en 8).
De podcastserie De Octopus wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaanfonds in de regeling Kunst Media.