Agenda Artikelen Programma Zoeken Contact Partners Auteurs

AIR Michiel van der Zanden

Michiel van der Zanden schildert, al wordt zijn werk steeds meer multidisciplinair. Hij stapt steeds vaker heen en weer tussen verschillende disciplines: schilderen, zeefdruk, computer gegenereerd beeld, animatie, objecten, projecties…Vanwege een atelierverhuizing heeft hij de afgelopen tijd zijn werk flink geselecteerd en weggegooid en begint daarom redelijk met een schone lei. Pas op het laatste moment zal hij bepalen (of ‘aanvoelen’) wat het meest urgent is voor de werkperiode.

 

Al op jonge leeftijd was ik me heel bewust van mijn omgeving. Ik bedoel, mijn interesse voor ‘beeld’ is er al zolang ik me kan herinneren. Staren, alles in me opnemen, ik heb een visueel geheugen. Ik kon goed tekenen en tekende overal. Stickers verzamelen, Garbage Pail Kids en bierviltjes. We hadden veel stripboeken thuis. Mijn vader leende wel eens Subway Art bij de bibliotheek. Deze ‘bijbel van graffiti’ zette iets in gang bij mij: Het meest vette wat je als jeugd kon doen, lag gewoon binnen handbereik! Het enige wat je nodige had was een paar spuitbussen of een stift.

Mijn oom heeft een reclamebureau en ik heb ooit eens een spreekbeurt gehouden over zijn werk, destijds werkte hij nog als grafisch ontwerper. En dat wilde ik ook! Ik wist dus al op jonge leeftijd dat ik naar de kunstacademie wilde. Op de academie startte ik op de afdeling Grafische Vormgeving, maar al snel bleek dat de vrije richting mij beter paste.

Ik denk dat iedere kunstenaar wel een eyeopener moment kent welke kan gelden als startschot voor een professionele carrière: dat was voor mij het zien van de tentoonstelling Twisted Urban and Visionary Landscapes in Contemporary Painting, in het Van Abbemuseum in 2000. Ik zat toen in het tweede jaar van Autonoom 2D, zoals de opleiding toen nog heette.

Mijn kunstenaarspraktijk bevindt zich (nog steeds) in de wereld van de schilder. Al wordt mijn werk steeds meer multidisciplinair wat dat betreft. Ik stap steeds vaker en meer, heen en weer tussen verschillende disciplines: schilderen, zeefdruk, computer gegenereerd beeld, animatie, objecten, projecties…

Daarnaast liggen mijn referentiebronnen vaak nét buiten het domein van de ‘officiële beeldende kunst’. Mijn werk wordt ook beïnvloed door bijvoorbeeld hiphop (mentaliteit) of lokale volkscultuur. Hetzelfde heb ik met materialen die ik gebruik. Op de academie schilderde ik veel met spuitbussen of acryllakken i.p.v. de potten acrylverf die je bij de academiewinkel kon kopen. Mijn inspiratie kan komen van een lelijke plantenbak, of knutselmateriaal bij de Action. Zaken die een beetje sneu zijn; iets treurigs in zich hebben. Vergeten, verlept, ik ben een echte nostalgist. Vergane glorie vind ik ook iets moois. Bepaalde media hebben heel specifieke visuele eigenschappen die ik vervolgens uitlicht; uitvergroot. Video, fotografie, games…

 

Vaak begint het bij iets wat ik tegenkom. Waar mijn blik op blijft hangen. En waarbij ik dan ineens besef dat het iets ís. Iets waarmee ik wat kan doen. Vaak vind ik het mooi als het ene werk een reactie, of antwoord is, op het werk ervoor. Soms lijkt het op verzamelen van eigen werk. Zoals ik vroeger al verzamelde, of foto’s van mijn graffitiwerken in een fotoboek plakte.

Maar een goed museumbezoek kan me ook wekenlang aan het werk zetten. En natuurlijk volg ik ook de ontwikkelingen binnen de beeldende kunst.

Sowieso, als ik niks maak, word ik ongelukkig. De laatste jaren ben ik ook aan het zeefdrukken op skateboards. Iets wat op de academie uit den boze zou zijn geweest haha!

 

Ik heb een nieuw atelier en een vol schetsboek met allerlei verschillende notities, schetsen en ideeën, waar ik nog niet aan toe gekomen ben ze uit te werken. Vanwege de atelierverhuizing heb ik flink geselecteerd en weggegooid en daarom begin ik redelijk met een schone lei. Dat is wel een fijn uitgangspunt en ga pas op het laatste moment bepalen (of ‘aanvoelen’) wat het meest urgent is voor de werkperiode. Het lijkt me een goede doelstelling om in de 3 weken van de werkperiode naar een soort eindresultaat te werken. Dat kadert een beetje af en dat werkt wel goed bij mij.

 

 

 


 
Auteur:
Gastauteur

Witte Rook, Liniestraat, Breda, Nederland

Witte Rook verbindt kunstenaars met elkaar door ze een gezamenlijke werkperiode aan te bieden. Voor Henriette von Muenchhausen en Michiel van der Zanden is dit van maandag 15 februari tot en met zondag 6 maart 2021. Ieder werkt voor zich in een aparte ruimte, maar er is gelegenheid om met elkaar het gesprek aan te gaan over hun kunstenaarspraktijk en mogelijk een samenwerking te starten.

 
AIR:
AIR Henriette von Muenchhausen
Henriette von Muenchhausen wil haar protagonisten carnaval laten vieren op hun eigen manier. Een carnaval dat dan al bijna weer vo...
Door: Gastauteur
 
praktijk:
Verslag van een Artist in Residence - Michiel van der Zanden
WEEK 1                                                              ...
Door: Gastauteur
 
interview:
Vijf vragen aan Michiel van der Zanden over de expositie van Britt Dorenbosch & Roland Spitzer
Waarom heb je deze kunstenaars geselecteerd? “Ik denk dat beiden een goed voorbeeld zijn van wat er op dit moment leeft bij j...