In deze tweede aflevering van De Octopus spreekt Eef Schoolmeesters in Breda met kunstenaars Iris Bouwmeester en Maureen Jonker over het doorgaand procedé en het productieproces van de kunstenaar. Kom je tijdens het maken van een werk in een ‘flow’, wanneer en hoe reflecteer je op het maakproces, en welke kwaliteiten moet je atelier hebben om te kunnen creëren? Hoe verhoudt je je als kunstenaar tot het materiaal waarmee je werkt, en de samenwerkingen die je aangaat? Luister de podcast op Soundcloud of op Spotify.
Het gesprek vond plaats in het atelier van Iris Bouwmeester. Op een enkel sculptuur na dat tegen de muur staat, was deze ruimte vrijwel leeg. Ze had zichzelf bloemen cadeau gedaan om de frisse start te vieren nadat meerdere werken verkocht waren. De open vloerruimte nodigt uit tot het maken van nieuw werk. Maureen Jonker’s atelier is vaak voor langere tijd ogenschijnlijk leeg, op opslag, materiaal en inspiratiebeelden na. De ontwikkeling van een werk kost vaak een jaar, waarin het doorgaand verzamelen van ideeën stap voor stap wordt omgezet in een ‘scenario’.
De beelden die Iris Bouwmeester maakt bestaan uit materiaal dat handzaam is, van organisch tot industrieel, waarbij ze zich laat uitdagen door de eigenschappen van het materiaal. De tactiele sculpturen lijken soms voort te komen uit processen uit de natuur, en soms hebben ze een buitenaards karakter. In de samenwerking met Dyane Donck worden sculpturen o.a. onderdeel van muzikale installaties, en tekeningen tot bewegende animaties. Werken in het atelier betekent voor Iris loskomen van het denken: een andere manier van kijken, met je handen. Verder is Iris onder andere medeoprichter van presentatie-instelling Club Solo in Breda, en werkt ze als docent aan St.Joost School for Art and Design op de afdeling Art & Research.
geluidssculptuur ‘Crater’ door BouwmeesterDonck
Maureen Jonker werkt met performance, installaties en objecten. Het lichaam speelt hierin een belangrijke rol. Niet haar eigen lichaam, maar hoe het lichaam zich kan vormen en voordoen alsof het een standvast object is dat Maureen arrangeert. Deze scenario’s worden vaak een performance met choreografie in een installatie en die directheid van het presenteren van het werk biedt ruimte voor het onverwachte. Het moet daar gebeuren, in het moment wordt het proces zichtbaar. De performers waarmee Maureen samenwerkt hebben daarom een belangrijke rol. Maureen studeerde Beeldende Kunst aan het HKU in Utrecht en deed o.a. mee aan TalentHub Inversie.
‘What if there isn’t water to perform in’ door Maureen
De volgende podcast, tentakel 3 het momentum van reflectie, is vanaf 22 februari online te beluisteren. Voor alle verschijningsdata klik hier. Vanaf mei worden er ook vier beschouwende essays gepubliceerd op het online platform van Witte Rook die dieper ingaan op de inhoud van de gevoerde gesprekken. Deze zijn geschreven door Zeynep Kubat over reflectie (tentakel 3 en 6), Joram Kraaijeveld over presentatie (tentakel 4 en 5), Philippine Hoegen over onderzoek (tentakel 1 en 7) en Liza Voetman over productie (tentakel 2 en 8).
De podcastserie De Octopus wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaanfonds in de regeling Kunst Media.