Zowel Witte Rook als Van Gogh AiR zetten zich in voor het ontwikkelen van jonge of startende talentvolle kunstenaars met een Brabantse connectie. Samen met het talentontwikkelingsprogramma jump! en Inversie, residency programma’s, het project BIJ/NA met St. Joost School of Art & Design en Stedelijk Museum Breda zijn er tal van verbindingen gelegd tussen kunstenaars carrières en organisaties. Verbindingen die vaak onzichtbaar blijven voor het grote publiek maar wel te herleiden zijn naar verschillende delen uit de provincie. Maak kennis met deze nieuwe generatie kunstenaars en hoe zij om gaan met de diverse uitdagingen van onze tijd en tegelijkertijd anticiperen op een veranderende toekomst. Van vrijdag 10 maart tot en met zondag 2 april is de tentoonstelling open voor bezoek.
Deelnemende kunstenaars zijn Roos Vogels, Hemaseh Manawi Rad, Bo Stokkermans, Emmie Liebregts, Britte Koolen, Maja Irene Bolier, Daniel Arthuus, Tessa Chaplin, Mike Dings, Femke Dekkers, Ian Skirvin, Heidi Vogels, Fenna Koot, Karina Beumer, Ema Vaneková, Urša Prek, Noortje Haegens, Marleine van der Werf, Floor Snels, Sofie Hollander en Jetske van Dorp.
De locatie is de StadsGalerij in het centrum van Breda. Een monumentaal pand dat voorheen dienst deed als piketstal en rijloods naast de oude Kloosterkazerne op het Chasséterrein. Onder de naam Chassépark is het gebied in het masterplan van Rem Koolhaas in de loop van de afgelopen twee decennia veranderd door architectonische ingrepen met grootstedelijke allure. Toch is de StadsGalerij nog behouden gebleven als een vrijplaats voor experiment waaraan Witte Rook met partners Van Gogh AiR en Stichting Tranzforma invulling zal geven als een locatie waar werken en presenteren samen komen.
Op 10 maart 2023 ging het programma van Witte Rook met Van Gogh AiR en Stichting Tranzforma in de StadsGalerij van start. Onder het motto ‘Onder één dak’ werd de groepstentoonstelling met 21 Brabantse kunstenaars geopend door de wethouders cultuur Marike de Nobel van Breda en Judith Kuijpers van Zundert om 20.00 uur.
Over de kunstenaars:
Roos Vogels
Roos Vogels is beeldend kunstenaar. Haar werk is een combinatie van kunst en bijna-wetenschappelijk onderzoek. Natuur is voor haar de bron van inspiratie. In haar werk – dat bestaat uit installaties, sculpturen, tekeningen en foto’s – probeert ze de natuur te doorgronden. Vergankelijkheid speelt een grote rol in Vogels werk, onder andere omdat ze materialen zoals takken, bladeren en aarde gebruikt. In haar werk benadrukt ze de verschuiving van het begin van een cyclus, naar een gevorderd stadium – tussen het sublieme en de dood.
De basis van het werk van Vogels is het wonder van de natuur. In haar werk benadert ze natuur op verschillende manieren en zo probeert ze artistieke resultaten te bereiken, zoals het observeren van transformaties in het landschap tot aan experimenten met het groeien van planten. Vogels is opgegroeid in een maatschappij waarin het vernietigen van natuurlijke bronnen het vooruitzicht is, waardoor het ‘romantische’ idee van een verzoening met de natuur nieuwe betekenis krijgt. Maar het is de drang om de natuur te doorgronden, deze verwondering, die ze wilt overbrengen naar haar publiek.
https://witterook.nu/artikelen/49m2-jaar-5/
https://roosvogels.com/
Hemaseh Manawi Rad
Hemaseh Manawi Rad (Blaricum, 1995) is een beeldend kunstenaar, wonend en werkend in Eindhoven. Afgestudeerd in 2018 aan het AKV St. Joost met een BA in autonoom beeldende kunst.
In hoeverre bepaalt onze herkomst wie we zijn? Het werk van Hemaseh is een dialoog tussen culturen. Haar perzische roots en westerse omgeving zorgen voor frictie in ervaringen. Deze triggers inspireren haar tot het creëren van tactiele en textiele werken die recht doen aan beide culturen. Hemaseh omarmt het tussengebied tussen twee culturen als een volwaardige cultuur. Het werk balanceert tussen Midden-Oosterse en westerse thematieken zoals familietradities en jeugdherinneringen. Om zich thuis te voelen selecteert en versmelt ze tradities uit beide culturen. Haar werk is als een puzzelstukjes dat precies past tussen het zakelijk Westen en het magische Midden-Oosten, tussen denken en voelen. Het werk is persoonlijk en roept de kijker op om zich ermee te vereenzelvigen. Ze daagt de kijker uit om binnen te treden in niet-westerse perspectieven en settings en verleidt ze om er te verblijven..
https://witterook.nu/artikelen/hemaseh-manawi-rad-overloop-tussen-nederlandse-en-iraanse-cultuur/
https://hemasehmanawirad.com/
Bo Stokkermans
In de performatieve context van het overleven presenteer ik mijzelf als een mogelijkheid, als een van de vele die actief overleeft.
Deze mogelijkheden bestaan voor mij niet als een oplossing, maar als iets wat dit overleven onderzoekt en ondervindt. Door het belichamen van theoretische overtuigingen en fictieve speculaties praktiseer ik een doorlopende serie gestes waarmee ik me richt op de relatie tussen de (zelf)preservatief en het experiment. Deze performatieve gestes uiten zich zowel tastbare als ontastbare, zowel van korte als van lange duur, soms lopen er meerdere door elkaar heen, maar ze zijn in alle gevallen occupationeel. Hiermee functioneren ze op ontvankelijke wijze als een greep of invloed op mijzelf en mijn omgeving, hierbij proberen ze de persoonlijke verantwoording voor deze invloed te dragen. Zo bestaat het acteren van deze gestes in de maakbaarheid van het begrip noodzakelijk.
https://witterook.nu/artikelen/bo-stokkermans-over-onderzoek-artificiele-informatie-en-performativiteit/
https://www.bostokkermans.online/
Emmie Liebregts
Emmie Liebregts (Tilburg 1996) studeerde in 2020 af aan St. Joost School of Art & Design te Breda in de richting Beeldende Kunst. Liebregts werk komt voort uit ervaringen rondom persoonlijke ruimte, veiligheid en ongemak. Middels haar, vaak sculpturale, werken zoekt ze naar manieren om deze te delen.
https://witterook.nu/artikelen/emmie/
https://emmieliebregts.com/
Britte Koolen
Britte Koolen (1994) is geïnspireerd door de woorden van John Maeda: ‘‘When there is less, we appreciate everything much more’’. Haar werk bestaat uit minimalistische sculpturale installaties en wandsculpturen. Britte is gedreven door minimalisme zoals hergebruik, ordening en reductie waarbij ze probeert orde te scheppen in chaos. Nauwkeurigheid is hierbij erg belangrijk. Een millimeter naar links, of een millimeter naar rechts kan een groot verschil maken. De posities van deze sculpturen houden de toeschouwer gevangen in het moment van een beslissing nemen of besluiteloosheid. De installaties van Britte lijken moeilijk te begrijpen, maar je kan ze ontdekken door eromheen te lopen, niet door analytisch overdenken. Ze zijn van alle kanten te bekijken en ze te ervaren zoals ze zijn.
https://www.talenthubbrabant.nl/talenten/britte-koolen-3396br
https://brittekoolen.nl/
Maja Irene Bolier
Maja Irene Bolier (1988) is een interdisciplinaire kunstenaar die met veel verschillende media werkt; film, installatie, collage, schrijven en performance in zelfgemaakte kostuums. Hoewel haar werk in verschillende thema’s en mediums bestaat, is er iets altijd aanwezig, namelijk de 14,784 km tussen haar vorige leven en haar huidige. In deze ruimte werd ze kunstenaar, schrijver, filmmaker en performer. Er is altijd een zekere beeldfragmentatie. Een weerspiegeling van een leven in een tussenstaat. Het gevoel er te zijn en er tegelijkertijd niet te zijn, ontmoet het verlangen om er niet te zijn. Maja’s werk is een verkenning van verlangen, identiteit en vervormde sensualiteit verpletterd onder het gewicht van halfvergeten jeugdherinneringen. ‘De werken die ik maak zijn geboren uit poëzie, door de praktijk van het schrijven word ik geleid tot beelden en ideeën.’
https://witterook.nu/artikelen/maja/
https://majairenebolier.wixsite.com/majairene
Daniel Arthuus
Het werk van Daniel Arthuus (1996) manifesteert zich in de ruimte tussen dat wat ons mens maakt en dat wat mensen denken te zijn. Om dit te onderzoeken werkt hij met analoge, fotografische processen en teksten om fictieve situaties te creëren. Hiervoor zet zijn alter ego David Hoack in, om te spelen met ethische vraagstukken over hoe we natuur zouden moeten gebruiken.
https://witterook.nu/artikelen/daniel-arthuus-over-het-menselijk-gedrag-sociale-constructen-en-monumentale-beeldtaal/
http://danielarthuus.com/
Tessa Chaplin
Tessa Chaplin verkent in haar schilderijen de representatie van de Oriënt. Ze ziet de Oriënt als een plek waar je kunt verdwijnen. Op dezelfde manier als Paul Gauguin verdween naar Tahiti om de Europese beschaving te ontvluchten. Omdat ze weet dat het onmogelijk is om vandaag de dag zo naïef te zijn als Gauguin, zoekt ze naar nieuwe manieren om klassieke beelden en schildertechnieken van verschillende culturen en van verschillende tijdsperioden te combineren en nieuw leven in te blazen. Een van de handelsmerken van Chaplin is de vlakheid van haar afbeeldingen. Deze vlakheid verwijst niet alleen naar het modernisme, maar ook naar het podium. Het benadrukt het feit dat de Oriënt een fictief concept is dat is verzonnen door het Westen.
https://www.jump-talent.nl/tessa-chaplin
https://www.tessachaplin.com/
Mike Dings
Mike laat zich voor zijn schilderijen vooral inspireren door de Spaghetti Westerns uit de jaren zestig en zeventig. Hij speelt met de typische iconografie van het genre, en vraagt zich af hoeveel informatie er nodig is om een hele scene te schetsen op het doek. Met die minimale gegevens probeert Mike dezelfde filmische sferen te schetsen als in de desbetreffende films.
https://www.jump-talent.nl/mike-dings
https://witterook.nu/artikelen/van-geschiedenis-ben-ik-een-allesvreter-mike-dings/
https://www.mikedings.com/
Femke Dekkers
In het spanningsveld tussen statische architectuur en de illusie van het schilderachtige perspectief zoekt Femke Dekkers naar vrije ruimte waar sculptuur en schilderkunst in elkaar overgaan. Met de fotocamera bepaalt ze een perspectief om vervolgens de driedimensionale omgeving, gekaderd door de lens, als een canvas te gebruiken: een leeg vlak waarbinnen nieuwe ruimtelijke ordeningen kunnen ontstaan.
https://www.jump-talent.nl/femke-dekkers
https://witterook.nu/artikelen/femke/
https://www.femkedekkers.nl/
Ian Skirvin
Het bouwen van een wereld en de toeschouwer hierin meenemen is een van de grootste drijfveren van Ian Skirvin (NL/VS 1991) om kunst te maken. Het mysterie en de horror die schuilgaat in het alledaagse is wat hem fascineert; wat gebeurt er achter gesloten deuren, in het bos langs de snelweg of onder onze voeten onder de grond? Skirvin geeft deze mysteries de ruimte om tot leven te komen. Skirvin maakt totaal-installaties waar de toeschouwer een onderdeel wordt van het werk. Hij nodigt de toeschouwer uit om door middel van performance onderdeel te worden van het schouwspel wat zich afspeelt, en tegelijkertijd daagt hij de toeschouwer uit om een deel wat ze mogelijk verborgen hebben voor de buitenwereld te ontmaskeren.
https://witterook.nu/artikelen/waarom-vincent-van-gogh-geen-rekening-houdt-met-ian-skirvin/
https://ianskirvin.com/
Heidi Vogels
Heidi Vogels (1978) is een kunstenaar en filmmaker. Ze woont en werkt in Amsterdam, waar ze ook beeldende kunst heeft gestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar werk bestaat uit films met gelaagde verhalen die zich vaak uitbreiden tot programma’s en evenementen waarin uitwisseling en samenwerking met deelnemers en collega’s plaatsvindt. Vanuit een ruimtelijk perspectief, verkent ze de tussenruimtes van verschillende zichtbare elementen van natuur en cultuur, en landschappen en de stad, die zich bevinden in de sociale en culturele context van de ruimte. Sinds een aantal jaar richt haar werk tot heterotopische plekken, in het specifiek de tuin, in filmische onderzoeksprojecten in Marokko in de medina van Fez, in de oase van Tighmert, en in Nederlands in de wijk Nieuw-West in Amsterdam.
https://witterook.nu/artikelen/oefening-om-de-dingen-klein-te-houden-heidi-vogels/
https://heidivogels.nl/
Fenna Koot
De focus binnen mijn praktijk is om door de mens gemaakte constructie in alledaagse omgevingen die zowel aanwezig als vergaan zijn, te observeren en hierop te reageren. Denk hierbij aan religieuze gebouwen, kantoren en appartementen. Hoe kan een gebouw benaderd worden als een archief, bestaande uit historische, publieke en sociale lagen? Wiskundige systemen worden gebruikt om het leven te benaderen als een formule die, zonder te aarzelen, opgelost kan worden. Op deze manier belichaamt het kantoorgebouw de paradox die bestaat uit complexe bedrijfsstructuren aan de binnenkant, en grote hoeveelheden glas aan de buitenkant, die eigenlijk de nadruk moeten leggen op transparantie. Ik gebruik wiskundige en repetitieve werkmethodes om mijn maken en denken te testen. De frictie tussen de ratio aan de ene kant en subjectiviteit aan de andere kant, zoals een grit tegenover zijn doorbraak, het transparante tegenover het ondoorschijnende, de passage tegenover de blik, en de logica tegenover het absurde. Het contrast en de tussenruimte staan hierin centraal.
https://witterook.nu/artikelen/fenna-koot/
https://fennakoot.com/
Karina Beumer
Karina Beumer houdt er een interactieve artistieke praktijk op na die in stand wordt gehouden door in dialoog te treden met – of geboeid te worden door – iets of iemand anders. Dit resulteert in video’s, installaties en publicaties die ontstaan uit tekeningen van observaties en onaangekondigde performances. Beumer zoekt naar een absurde en surreële relatie tussen het innerlijke (gedachten, miscommunicatie) en de fysieke wereld (taal, netwerken). In een droomachtig universum verbindt ze banale kwesties met persoonlijke fantasieën door gebruik te maken van strategieën van bestaande structuren zoals popsongs, blockbusters en live action rollenspellen.
https://witterook.nu/artikelen/de-grote-vincent-show-door-karina-beumer/
https://www.karinabeumer.nl/cms/
Ema Vaneková
Een kind van twee culturen. De eerste cultuur is het van dag tot dag leven in Nederland. De tweede cultuur is de herinnering, een mogelijk alternatief, mijn geboorteland. De dualiteit van deze parallelle werkelijkheden vormt de bron waaruit mijn schilderijen ontstaan. Het ene beeld toont zich als mijn ogen geopend zijn, het ander laat zich zien als ik mijn ogen sluit. Als vanzelf groeit er in het tussengebied een eigen werkelijkheid. Het schilderen komt voort uit een urgentie om deze “eigen” werkelijkheid beeld en richting te geven. Om te zoeken naar de betekenis die zich voordoet als een gebied van eenvoud, observatie, verhalen-abstractie.
https://www.jump-talent.nl/eva-vanekova
https://witterook.nu/artikelen/ema-vanekova/
https://www.ema-vanekova.com/
Urša Prek
Urša Prek (1993) is een interdisciplinair kunstenaar gevestigd in Eindhoven. Haar werk, variërend van beeldende kunst tot geluidsinstallaties, focust op het begrip ruimte. De manier waarop we ruimte waarnemen is een nieuwsgierigheid die Urša drijft om ruimtelijke ervaring opnieuw te evalueren in samenhang met (persoonlijke) geschiedenis en herinnering. Van audio, video, beeld en sculptuur; haar werk is niet onderworpen aan een specifieke media, maar is eerder afhankelijk van conceptuele onderlaag. Fluctueren tussen hergebruik van archiefmateriaal, nieuwe productie en kant-en-klaar is in haar praktijk gebruikelijk.
https://witterook.nu/artikelen/49m2-jaar-7-herfst-20-12-2022-observatie/
https://witterook.nu/artikelen/49m2-jaar-7-herfst-20-12-2022-artikel/
https://ursaprek.com/home.html
Noortje Haegens
Noortje Haegens is de kunstenaar die een rustpunt in de ongeschreven partituur van onze natuurlijke zoektocht aangeeft. Haar videowerken ontkennen de snelheid van de dagelijkse tredmolen, ze staan stil in hun beweging. Een beweging die je pas kan zien als je zelf stil staat. Ze is geen ateliermens, daar komt de inspiratie niet. Het wandelen is een essentieel onderdeel van de werkmethode van Noortje, en een belangrijk uitgangspunt om grip te krijgen op haar omgeving. Wat de grondering is voor een schilderij is voor haar het wandelen: de basis voor het kunstwerk.
Het werk van Noortje heeft een zekere openheid, die appelleert aan een universele herkenbaarheid die zij aantreft in de natuur. Al wandelend treft zij de puurheid aan van de omgeving en wordt de impact van de plaats en locatie pas later duidelijk. Het werk is er altijd al, maar heeft nog niet zijn betekenis onthuld. Door steeds terug te keren naar de plaats dient het nog niet gemaakte kunstwerk zich aan. Het is een relatie die langzaam opgebouwd wordt. – Esther van Rosmalen van Witte rook over Noortje.
https://www.jump-talent.nl/noortje-haegens
https://witterook.nu/artikelen/noortje-haegens-over-de-illusionaire-natuur/
https://noortjehaegens.com/
Marleine van der Werf
Marleine van der Werf is een maakster die altijd grenzen op zoekt, zowel in vorm als in de verhalen die ze vertelt: ze kiest nooit de makkelijke weg. Daarnaast weet ze voor haar projecten veel (internationale) vertoningen en aandacht te genereren. Haar research kwaliteiten zijn ongekend. Telkens weer weet ze opvallende thema’s en onverwachte invalshoeken te belichten in haar werk en neemt ze de kijker mee in nieuwe belevingswerelden.
https://www.talenthubbrabant.nl/talenten/marleine-van-der-werf-120
https://www.marleinevdwerf.com/
Floor Snels
Floor Snels onderzoekt als beeldend kunstenaar de processen die leiden tot bepaalde sociale structuren. Ze verdiept zich in specifieke groepen en gaat in gesprek met mensen die onderdeel uitmaken van die sociale structuur, waarbij ze de geschiedenis van de mensen en hun omgeving induikt. De resultaten van haar artistieke onderzoek kunnen resulteren in o.a. film, sculptuur, tekeningen, installaties en bijeenkomsten. Floor heeft beeldende kunst gestudeerd aan St.Joost Breda (2019) en volgt momenteel de premaster Philosophy of Contemporary Challenges aan Tilburg University om zich verder te verdiepen in sociale structuren, (on)gelijkheid en identiteitsvorming. Ook is ze actief binnen kunstenaarscollectief YAFF en werkt ze bij Kunstinstituut Melly in Rotterdam.
https://witterook.nu/artikelen/het-dubbele-gevoel-bij-van-gogh-floor-snels/
https://witterook.nu/offline/kroniekschrijvers-aan-tafel-film/
https://www.floorsnels.nl/
Sofie Hollander
Beeldend kunstenaar Sofie Hollander creëert momentum voor samenkomst tussen belevingswerelden die in een thematische setting elkaar kunnen ontmoeten. Er is aandacht voor nieuwe manieren van ervaren, om de teugels van hardnekkige percepties wat te laten vieren! In verbinding met anderen komen de projecten tot stand, en daarom is het Sofie-eske altijd een onderdeel van een groter geheel. Collectiviteit rocks, en dus bestudeerd Sofie binnen initiatieven als INBLIK Radio en Networked Collective het samen zijn. De ontwikkeling van haar visie put momenteel inspiratie uit de traditie van het reizend circus, waar zij voorheen meer in het algemeen hiërarchische structuur bestudeerde. Daaruit ontstond toen de uitnodiging om binnen onderwijsland haar onderzoeksvragen te delen, waardoor Sofie sinds haar afstuderen aan het AKV Sint Joost Breda in 2020 gastlessen geeft.
https://witterook.nu/offline/kroniekschrijvers-aan-tafel-film/
https://inblikradio.nl/contact/
Jetske van Dorp
In diens werk als kunstenaar houdt Jetske Apollonia van Dorp zich bezig met lichamelijke intimiteit. Dit uit zich in tekeningen vol slakken en schaduwen, lichamelijke performances, persoonlijke poëzie en geluidslandschappen. Door een gevoel van dichtbij-zijn op te roepen bij de toeschouwer, wil ze hen aansporen om het contact met het eigen lichaam te verbeteren. Ook maakt Jetske in diens werk ruimte voor het niet-rationele: de gevoelswereld, fantasie en intuïtie. Sinds diens afstuderen aan het AKV Sint Joost in Breda (2020) als beeldend kunstenaar maakt Jetske deel uit van het artistiek collectief INBLIK Radio. Zij maken podcasts in samenwerking met andere kunstenaars en communities, om de luisteraar een blik in andermans leven te geven. Tijdens sociale projecten laat INBLIK hun speelse houding los op maatschappelijke problemen en gaan zij in gesprek met bewoners.
https://witterook.nu/offline/kroniekschrijvers-aan-tafel-film/
https://inblikradio.nl/contact/